Hei alle byggere, funderer på å kjøpe til rupanel til innerveggene. Hvor mange av dere byggere velger et tremateriale bak gipsen, for å slippe 500 mollyplugg i huset etter noen år?

Det kjedelige er jo at panelen koster en del, som sammenligning:

Gips 13 mm: 23 kr/kvm (eks. mva)
Rupanel 17 mm: 48 kr/kvm (eks. mva)
Rupanel 21 mm: 63 kr/kvm (eks. mva)

Noen som har en oppfatning om hvordan sponplate ligger i prissammenligning med ovenstående?
 
Vi har tenkt å sette OSB board innenfor gipsen på de fleste veggene. Har ikke peiling på hva boarden koster per kvm, men det kan helt klart være verdt en slant å slippe å plugge overalt.... ;)
 
Noen som vet hva osb boarden koster ??
 
En stiv hundrelapp avhengig av dine forhandlingsferdigheter.

bredde 1200, høyde 2440, tykkelse 12.

Så tar det jo litt lengre tid å montere råspont enn en osb-plate, så det kan jo motivere en høyere kvadratmeterpris på osb-platen.
 
Det kommer vel an på hvor man kjøper dem, men jeg mener at det stod 119 kr for en OSB board i K-Rautas siste reklameblad...
 
Ja, K-ruta selger bra OSB for 119kr per plate. Det blir 40kr per kvm. Jeg har blitt tilbudt platen for 150-160kvm (også i kvantitet på 60 stk), så Kruta er uslåelige i dette tilfellet. Årsaken til den gode prisen er at man importerer platen fra Tyskland.

Jeg foreslår at du helt satser på å ha noe som er lett å skru i bak gipsen, og at du glemmer sukat eller spon. Byggplyfa eller OSB er lett å håndtere og passer utmerket for dette formålet. Fordyringen anser jeg som ubetydelig hvis den stilles i forhold til fremtidige fordeler.
 
Helt enig med resten av byggere, bruk OSB!

Råspont skal du derimot ha på taket for å bygge et "ordentlig" tak ;)
 
Vi har rupanel på taket, så er det papp på.
 
Kanon! OSB fra K-rauta får det bli, 40 kr /kvm er et riktig kupp.
 
Råspont er ofte et lokketilbud, her lønner det seg å forhøre seg hos flere leverandører.

ByggMax har for eksempel følgende priser:

Råspont 17 mm: 42 kr/kvm (inkl moms)
Råspont 21 mm: 52 kr/kvm (inkl moms)
 
Fordelen med råsponten er jo at den gir noen mm til å skru i, men det er samtidig litt mer jobb å få den på plass.
Men det er jo lettere å håndtere enkelte planker når det gjelder å få til formen ved bokser, skråtak og sånt.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.