Hei på dere alle renovatører,

Vi skal renovere vår lille perle som er bygd med liggende tømmer og har nå fått bort alle gamle sponplater og lignende på innerveggene slik at de ujevne tømmerstokkene titter frem. Vår idé er å spikre opp høvlet råpanel på veggene uten å måtte spikre opp lekter, hvilken dimensjon skal man da ha på råpanelet?
Vil råpanelet tørke sammen og etterlate stygge glipper etter noen år?
Hvor kan man kjøpe høvlet råpanel til en bra pris? Kan man stole på kvaliteten hos Byggmax, Bauhaus etc?

Høvlet råspont heter slettspont, og kan bestilles på riktige trebager.
Ja, den vil krympe.
Vurder Byggmax tynne furugulv. 14*120 om jeg ikke husker feil. Gulvet er tørket og innplastet, og vil dermed krympe betydelig mindre enn slettspont.

Jeg har brukt vanlig råspont 120x28. Man må male fjær før montering, ellers vil treverket bli synlig når det tørker.

/CC

• Veggbekledning med råspontpanel, montert i et rom. Panelet er i lyse treplanker, tydelige skjøter og beslag.
chris47 skrev:
Jeg har brukt vanlig råspont 120x28. Man må male fjær før montering, ellers vil treet bli synlig når det tørker.

/CC
Hva betyr å male fjær?

"Fjæren" burde være den delen av planken som stikker inn i naboplanken. Setter du opp det for deretter å male det, er risikoen at treet krymper slik at det blir synlige sprekker. Altså ikke pent om det ikke er malt i disse.

Vi skal sette opp granpanel i taket snart og har fått rådet om å først male kvistene med kvistlakk og deretter grunne. Så skal det settes opp og males en siste gang på plass.

mattiasp skrev:
Vurder Byggmax tynne furugulv. 14*120 om jeg ikke husker feil. Gulvet er tørket og innpakket, og vil dermed krympe betydelig mindre enn glattkant.
et helt annet spørsmål...
hva tror du om å sette det gulvet i taket? burde vel fungere like bra som på vegg eller gulv? eller er glattkant såpass mye billigere at man burde bruke det i taket? eller vanlig høvlet planke?
ble visst mange andre spørsmål... :)

Hvis du ikke liker sprekker, bør du glemme glattkant. Selv hos det beste sagverket er treverket så fuktig at du vil få ordentlige sprekker.

Jeg valgte å kjøpe en annen sortering av vanlig Siljan tregulv. Det er i alle fall "møbeltørt" og krymper bare litt. Byggmax-gulv er antagelig det mest prisgunstige alternativet.

Dersom det er greit med litt sprekker (det ser jo faktisk litt levende ut da) er glattkanten et utmerket alternativ. Kjøp virke med endespont så blir svinnet minimalt.

ok takk for hjelpen... jo sprekker er ok så skal sjekke utvalget på glattpanel hos brægår'n her i byen :) om de nå engang har det... men rupanel er vel uansett høvlet på den ene siden siden den ene siden er så glatt og fin eller er jeg ute og sykler?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.