Hei.
Har et 70-tallshus med flytende gulv og uisolert betongplate.
Konstruksjonen er betong, plastfolie, celleplast ca 80 mm, gulvspon.
Da vi pusset opp gulvet, ble en større flate på gulvsponplatene avrettet, og i henhold til anvisninger la jeg plast på avrettingsmassen slik at tregulvet ikke skulle ta til seg fukt.
Så på avrettingsmassen et par år senere nå og så dette?
Merkelig? Er det normalt?
Har et 70-tallshus med flytende gulv og uisolert betongplate.
Konstruksjonen er betong, plastfolie, celleplast ca 80 mm, gulvspon.
Da vi pusset opp gulvet, ble en større flate på gulvsponplatene avrettet, og i henhold til anvisninger la jeg plast på avrettingsmassen slik at tregulvet ikke skulle ta til seg fukt.
Så på avrettingsmassen et par år senere nå og så dette?
Merkelig? Er det normalt?
Det ser ut som kalkutfellinger, men kan også være saltutfellinger. Er det tilskytende fukt under sparkelen? I så fall er det trolig salt som har kommet opp med tilskytende fukt. Er det salt kan du vaske det bort med vann og en rotbørste. Kalkutfellinger er hardere og vil ikke gå å vaske bort... Har du hatt plast på og det ikke har tørket ordentlig før eller om du har tilskytende fukt nedenfra er det vanlig at det blir utfellinger.
Det er ingen tilførende fuktighet nedenfra fordi det er gulvspån under som er limt på 80mm cellplast som er oppå en dampsperre og deretter betong.
Tror jeg la gulvet et par dager etter flytsparkling, så fukt var nok igjen i sparklet da plasten ble lagt der.
Mønsteret ser jo "mikrobiologisk ut" som en agarplate.
Tror jeg la gulvet et par dager etter flytsparkling, så fukt var nok igjen i sparklet da plasten ble lagt der.
Mønsteret ser jo "mikrobiologisk ut" som en agarplate.
Sist redigert:
Klikk her for å svare