1.688 lest ·
9 svar
2k lest
9 svar
Rammeverkstakstol og eventuelt mellomstøtte
Hei,
Vi har en 2-plans terrengvilla og vi tenkte å åpne opp mellom kjøkken og stue.
- Huset er fra 1981 og i byggebeskrivelsen finnes en teknisk beskrivelse der det står at den bærende delen utgjøres av ytterveggen. Det finnes ingen innervegger listet under rubrikken bærende.
- Innervegger består av trerammer 35x70 mm
- Loftet er innredet men det var det ikke fra begynnelsen. Derimot ble en nyttebelastning betraktet ved dimensjonering av takstolene.
- Innerveggen som vi tenkte å fjerne ligger i linje med mønet og kunne utgjøre en støtte for takstolene. Det ser ut som innerveggen vi vil fjerne ble satt opp etter at innertaket ble installert om dette er en ledetråd
- Takstolene har C/C 1200 mm og spennvidden mellom yttervegger er 7800 mm.
- Jeg stoler ikke helt på Teknisk Beskrivelsen for det står at takstolen er et fagverk og at overrammen er 45x145 og underrammen er 45x170. På tegningen som Bjerking tok frem ser man at underrammen er 45x220 og det ser ut som en rammetakstol. Overrammen virker korrekt
Jeg vil stole på den Tekniske Beskrivelsen men begynner å bli veldig bekymret for det ser ut som de fleste rammetakstoler krever en mellomstøtte, noe som er nettopp det vi vil fjerne. Jeg kan ikke tyde på tegningen av takstolene om det er en mellomstøtte inntegnet.
Noen tanker og idéer?
Takk for hjelpen
Mvh
Viktor
Vi har en 2-plans terrengvilla og vi tenkte å åpne opp mellom kjøkken og stue.
- Huset er fra 1981 og i byggebeskrivelsen finnes en teknisk beskrivelse der det står at den bærende delen utgjøres av ytterveggen. Det finnes ingen innervegger listet under rubrikken bærende.
- Innervegger består av trerammer 35x70 mm
- Loftet er innredet men det var det ikke fra begynnelsen. Derimot ble en nyttebelastning betraktet ved dimensjonering av takstolene.
- Innerveggen som vi tenkte å fjerne ligger i linje med mønet og kunne utgjøre en støtte for takstolene. Det ser ut som innerveggen vi vil fjerne ble satt opp etter at innertaket ble installert om dette er en ledetråd
- Takstolene har C/C 1200 mm og spennvidden mellom yttervegger er 7800 mm.
- Jeg stoler ikke helt på Teknisk Beskrivelsen for det står at takstolen er et fagverk og at overrammen er 45x145 og underrammen er 45x170. På tegningen som Bjerking tok frem ser man at underrammen er 45x220 og det ser ut som en rammetakstol. Overrammen virker korrekt
Jeg vil stole på den Tekniske Beskrivelsen men begynner å bli veldig bekymret for det ser ut som de fleste rammetakstoler krever en mellomstøtte, noe som er nettopp det vi vil fjerne. Jeg kan ikke tyde på tegningen av takstolene om det er en mellomstøtte inntegnet.
Noen tanker og idéer?
Takk for hjelpen
Mvh
Viktor
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.196 innlegg
Fagverkstakstoler ser ut som W omtrent. Så hvordan ser det ut på loftet?V viklon skrev:- Jeg stoler ikke helt på den Tekniske Beskrivelsen for det står at takstolen er et fagverk og at overribben er 45x145 og underribben er 45x170. På tegningen som Bjerking utarbeidet ser man at underribben er 45x220 og det ser ut som en ramverkstakstol. Overribben virker å stemme
Jeg vil stole på den Tekniske Beskrivelsen men begynner å bli veldig nojjig for det virker som de fleste ramverkstakstolene krever et mellomstøtte hvilket er akkurat det vi vil fjerne. Jeg kan ikke tyde på tegningen på takstolene om det er et mellomstøtte inntegnet.
Noe kan jo ha blitt endret i en sen fase, f.eks. at kjøperen plutselig ville ha et innredningsbart loft.
Det mangler inspeksjonsluker i veggplatene oppe på loftet, men avstanden mellom veggplatene er 4 meter. Det stemmer overens med tegningen på rammeverkstakstolen, og hadde det vært et fagverk burde det synes oppe på loftet.
Når jeg ser i tabeller for dimensjonering av takstoler, virker det som at nesten alle rammeverkstakstoler skal ha en mellomstøtte for å nå spennvidden på 8 m. Riktignok er tabellene for 45° takvinkel, og jeg har 30°, men det er en god indikasjon.
Jeg har bedt om dokumenter fra kommunen på et hus av samme type et stykke unna, så får vi se om det står feil også der.
Når jeg ser i tabeller for dimensjonering av takstoler, virker det som at nesten alle rammeverkstakstoler skal ha en mellomstøtte for å nå spennvidden på 8 m. Riktignok er tabellene for 45° takvinkel, og jeg har 30°, men det er en god indikasjon.
Jeg har bedt om dokumenter fra kommunen på et hus av samme type et stykke unna, så får vi se om det står feil også der.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.196 innlegg
Kommer man bare opp på loftet ser man jo tydelig om det er fagverktaksperler, for man pleier knapt å komme seg frem annet enn i en smal gang i midten. Så det virker som at du har rammeverkstaksperler, og da stemmer det at det ofte kreves en bærende innvendig vegg omtrent under mønet.
Som sagt tidligere, kan en byggkonstruktør hjelpe deg med å ta frem dimensjonering osv. for å veksle av den bærende veggen slik at du får tilstrekkelig med underlag for en byggemelding.
Som sagt tidligere, kan en byggkonstruktør hjelpe deg med å ta frem dimensjonering osv. for å veksle av den bærende veggen slik at du får tilstrekkelig med underlag for en byggemelding.
Er det av estetiske årsaker du ikke vil ha en bjelke i den nye åpningen? Avhengig av målene i åpningen, er det ikke så dyrt/komplisert å sette inn en bjelke. At mellomveggen er bærende er veldig sannsynlig, så det er nok mer prisverdig å bruke pengene på bjelken enn på utredning.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-1-12-planshus/
Legg inn dine verdier her så får du en oppfatning om hvilken dimensjon på bjelken du trenger.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-1-12-planshus/
Legg inn dine verdier her så får du en oppfatning om hvilken dimensjon på bjelken du trenger.
Hei,Q qvirre skrev:Er det av estetiske grunner du ikke vil ha en bjelke i den nye åpningen? Avhengig av målene i åpningen er det ikke så dyrt/komplisert å sette inn en bjelke. At mellomveggen er bærende er svært sannsynlig, så det er nok mer prisverdt å legge pengene på bjelke enn på utredning.
[lenke]
Jeg har ingenting imot en bjelke. Mitt opprinnelige spørsmål var fordi i de gamle byggedokumentene stod det at det ikke fantes noen bærende innervegger. Det står at ytterveggene er bærende og at det ikke finnes noen bærende innervegger.
Jeg syntes det virket merkelig, og du sammen med flere andre dyktige forumbrukere skriver også at veggen burde være bærende.
Takk for tipset. Jeg skal sjekke det ut og se!
Klikk her for å svare