Hei. Vi prosjekterer et nytt hus der den ene gavlen skal ha mengder med vinduer. Siden det er i to plan, blir hele gavlen ganske vindfølsom, og arkitekten mener at det blir problemer med vindlaster fra sidene. Inne i huset finnes det ingen innervegger i nærheten som kan stabilisere opp det hele.
Et forslag er å bygge inn rammer av jernbjelker i veggen som deretter skrus fast i betongplaten. Er det noen som har erfaring med lignende løsninger?? 8)

Mvh Ingo
 
Et annet forslag kan være å bygge i betong eller tømmer. Det utgjør en helt selvbærende konstruksjon.
 
KarlXII: går klokken feil eller trenger du sovepiller ;D

/S
 
Du skal se hvor trøtt Karl XII kan være på jobb. Mistenker at hans døgnrytme er annerledes enn andres ;D
 
Løgn og forbannet sladder!! :)

Jeg har fått en runde med den ytterst ubehagelige vinterspy-syken, og har fått litt rare sovemønstre for øyeblikket.
 
Takk GF, men har man vinterkräksjuka våger man ikke nyse ;D
 
Takk for innspill. Nå har vi fått en konstruksjonsberegning på rammene, og de er av modell hemske i to forskjellige dimensjoner HEA 280 og HEA160. Har noen gode priser på slikt? Akkurat nå har jeg funnet kanskje normalpriser på til sammen 47 000 SEK, og så skal jo noen frakte dem dit samt sveise sammen det hele....

Hilsen Ingo
 
Etter litt snakk/ifrågasettelse med konstruktøren viser det seg at det går an å løse det på en enklere måte med "bare" 4 stålstolper rett opp fra platen midt i huset. Men vi har ennå ikke fått tegningen på den konstruksjonen, så det er fortsatt ikke 100.

Det hadde jo vært kjedelig å bruke av den ekstra bufferen allerede i selve konstruksjonen, den er morsommere å bruke på festligere badekar, blandebatteri, skipsgulv eller noe slikt.

Hvis noen leter etter selgere av Handelsstål som det så vakkert heter, så har jeg en e-postliste på et titalls firmaer.

Mvh I
 
Vi har en lignende løsning, ingen bærende innervegger, men et bjelkesystem som bærer det hele. Stående HEA der de kan skjules samt rør som kommer til å vises, samt liggende HEA innebygget i bjelkelaget. Konstruktøren tegnet sveisede forbindelser, men det blir sannsynligvis skrue/bolteforbindelser i stedet for å lette monteringen. Takstolene hviler på limtre. Vi støper inn trykkplater i betongplaten som alt hviler på. Husk å beregne trykkreftene da det blir ganske betydelige punktbelastninger.
 
OK, vårt bjelkelag samt takbjelker hviler i stor grad på en lecamur som går gjennom hele huset. De stående bjelkene i midten er kun til for sideveis påkjenninger i form av vind. Takk uansett, hilser Ingvar.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.