6.491 lest ·
22 svar
6k lest
22 svar
Radontapet
Neste steg i bekjempelsen av radon ble ekstra spalteventiler og en utvidelse av tilførselen av luft. Med 2 spalteventiler krøp verdien ned like under 400Bq.
Altså ikke godt nok.
Etter mye googling havnet jeg på ventilasjonsaggregatet VL-100 fra Mitsubishi. Dette ble montert i går og går nå på lavfart da høyfartsmoduset bråkte for mye.
Altså ikke godt nok.
Etter mye googling havnet jeg på ventilasjonsaggregatet VL-100 fra Mitsubishi. Dette ble montert i går og går nå på lavfart da høyfartsmoduset bråkte for mye.

264Bq. Nå er vi jækla nære 200.

Ytongsten i veggene

VL-100 krever 2 hull. Gittvis er det armeringsjern der man borer.
Hei.
I går kom resultatet fra vår langtidsmåling etter installasjon av VL-100.
Litt skuffende 380Bq.
Jeg har uansett målt i minst en uke med min egen radonmåler og fått nivåer under anbefalte 200.
Dessverre ser jeg dette som et bevis på at vår leietaker tross alt velger å slå av ventilatoren i perioder.
Så... Radontapet fungerte ikke for meg og nå heller ikke ventilatoren, noe som sannsynligvis skyldes vår leietaker snarere enn produktet som var relativt enkelt å montere og som fungerer bra.
Jeg ville helt klart valgt denne løsningen hvis jeg hadde en kjeller eller del av huset som trengte litt ekstra luftutskifting.
Ventilatoren er utrolig enkel og fungerer, men ikke om man slår den av, dessverre.
Neste steg blir komplett FTX. Fy fader, så dyrt!
I går kom resultatet fra vår langtidsmåling etter installasjon av VL-100.
Litt skuffende 380Bq.
Jeg har uansett målt i minst en uke med min egen radonmåler og fått nivåer under anbefalte 200.
Dessverre ser jeg dette som et bevis på at vår leietaker tross alt velger å slå av ventilatoren i perioder.
Så... Radontapet fungerte ikke for meg og nå heller ikke ventilatoren, noe som sannsynligvis skyldes vår leietaker snarere enn produktet som var relativt enkelt å montere og som fungerer bra.
Jeg ville helt klart valgt denne løsningen hvis jeg hadde en kjeller eller del av huset som trengte litt ekstra luftutskifting.
Ventilatoren er utrolig enkel og fungerer, men ikke om man slår den av, dessverre.
Neste steg blir komplett FTX. Fy fader, så dyrt!
Men hvis ventilatoren har vært avstengt, må du gjøre en ny måling der den er slått på.
Datteren har nylig fått nye ventiler i hele leiligheten, litt bedre trekk i viften på kjøkken og bad (baderomsdøren suges igjen), og påfølgende radonmåling. de får da beskjed om at de absolutt ikke får røre ventilene før målingen er ferdig, for å få et riktig resultat. Hvis de deretter velger å stenge når målingen er klar, er det på eget ansvar, BRF har oppfylt sin del av det hele dersom målingen blir godkjent med åpne ventiler.
Datteren har nylig fått nye ventiler i hele leiligheten, litt bedre trekk i viften på kjøkken og bad (baderomsdøren suges igjen), og påfølgende radonmåling. de får da beskjed om at de absolutt ikke får røre ventilene før målingen er ferdig, for å få et riktig resultat. Hvis de deretter velger å stenge når målingen er klar, er det på eget ansvar, BRF har oppfylt sin del av det hele dersom målingen blir godkjent med åpne ventiler.
Men det er jo dette som er en del av problemet. Alle lover å ha ventilene åpne men så stenges de i samme øyeblikk som jeg forlater leiligheten. Og siden OVK da er mitt ansvar blir feilen også min når verdiene overstiger 200.
Så. Løsningen blir likevel å sette inn noe som er vanskeligere å manipulere enn enkle spaltventiler.
Så. Løsningen blir likevel å sette inn noe som er vanskeligere å manipulere enn enkle spaltventiler.
Klikk her for å svare