Hei
Huset er bygd i 1958 av blåbetong som resulterer i radon i innemiljøet.
Nå til mitt spørsmål - Noen som har erfaring med radontapet? Gir det noe positivt resultat? I så fall, hvor mye?
Gjennomsnittsverdi deg = 300
Vi skal installere ftx-system, men vil sikre opp sønnens rom.
Takknemlig for svar!
Huset er bygd i 1958 av blåbetong som resulterer i radon i innemiljøet.
Nå til mitt spørsmål - Noen som har erfaring med radontapet? Gir det noe positivt resultat? I så fall, hvor mye?
Gjennomsnittsverdi deg = 300
Vi skal installere ftx-system, men vil sikre opp sønnens rom.
Takknemlig for svar!
Tapetet i seg fungerer sikkert utmerket bra, men bare om problemet kommer fra veggene og dere er sikre på dette. Har dere en kombinasjon av markradon og radon fra blåbetong kan effekten bli ekstremt lav eller obefintlig. Viktig å holde øye med at vegger under bakkenivå er høyrisiko når det gjelder fukt da tapetet ikke puster.
Kostnaden for tapetet virker å være relativt lav.
I og med at instruksjonen ved oppsetting av radontapet inkluderer sikret overlappning, antar jeg at det gjelder å være like nøye i øvrige deler av rommet for å få effekt. Der gulv møter vegg, lister og så videre. Nå vet jeg jo ikke hvor blåbetongen sitter men da den ikke bare er i sønnens vegger er det risiko for at effekten av tapetet blir ganske lav.
Et annet tips (om dere tror at markradon er innblandet) er å låne/kjøpe et billig varmekamera og sikre om det finnes trekk i hjørner eller ved gulvlister.
Om rommet har friskluftsventil, tetting mellom gulv/vegg og radontapet, bør jo verdiene synke.
Skriv gjerne en oppfølging på hvordan det går. Det finnes mange tråder der et problem listes, men hvor sluttresultatet ikke er mulig å spore.
Om dere vil ha spesifikk kontroll på nettopp guttens rom, kjøp en radonmåler for 1600:- og monter opp. Da kan dere følge verdiene over tid og også få indikasjoner direkte på måleren når den ligger over anbefalte nivåer. Nettopp hans rom kunne jo både ligge over eller under 300, avhengig av luftstrømmer og annet.
Så kan jeg vel avslutte med å nevne at verdien dere har i huset bør sees som relativt lav. Det var ikke mange år siden 400 var retningsverdien/maksgrensen. Vi har levd med nær 1000 Bq/m3 i 2 år. Eierne før oppdro sine barn her og har hatt verdier på nær 1000 siden begynnelsen av år 2000.
Kostnaden for tapetet virker å være relativt lav.
I og med at instruksjonen ved oppsetting av radontapet inkluderer sikret overlappning, antar jeg at det gjelder å være like nøye i øvrige deler av rommet for å få effekt. Der gulv møter vegg, lister og så videre. Nå vet jeg jo ikke hvor blåbetongen sitter men da den ikke bare er i sønnens vegger er det risiko for at effekten av tapetet blir ganske lav.
Et annet tips (om dere tror at markradon er innblandet) er å låne/kjøpe et billig varmekamera og sikre om det finnes trekk i hjørner eller ved gulvlister.
Om rommet har friskluftsventil, tetting mellom gulv/vegg og radontapet, bør jo verdiene synke.
Skriv gjerne en oppfølging på hvordan det går. Det finnes mange tråder der et problem listes, men hvor sluttresultatet ikke er mulig å spore.
Om dere vil ha spesifikk kontroll på nettopp guttens rom, kjøp en radonmåler for 1600:- og monter opp. Da kan dere følge verdiene over tid og også få indikasjoner direkte på måleren når den ligger over anbefalte nivåer. Nettopp hans rom kunne jo både ligge over eller under 300, avhengig av luftstrømmer og annet.
Så kan jeg vel avslutte med å nevne at verdien dere har i huset bør sees som relativt lav. Det var ikke mange år siden 400 var retningsverdien/maksgrensen. Vi har levd med nær 1000 Bq/m3 i 2 år. Eierne før oppdro sine barn her og har hatt verdier på nær 1000 siden begynnelsen av år 2000.
Tusen takk for utfyllende svar! Jeg lover å komme tilbake med resultatet.H henlin431 skrev:Tapeten i seg fungerer sikkert utmerket, men bare om problemet kommer fra veggene og dere er sikre på dette. Har dere en kombinasjon av markradon og radon fra blåbetong kan effekten bli ekstremt lav eller ikke-eksisterende. Viktig å holde øye med at vegger under bakkenivå er høyrisiko når det gjelder fuktighet da tapeten ikke puster.
Kostnaden for tapeten synes å være relativt lav.
I og med at instruksjonen ved oppsett av radontapet inkluderer sikret overlapping, gjetter jeg at det gjelder å være like nøye i øvrige deler av rommet for å få effekt. Der gulv møter vegg, lister og så videre. Nå vet jeg jo ikke hvor blåbetongen sitter, men da den ikke bare vil være i sønnens vegger er det en risiko for at effekten av tapeten blir ganske lav.
Et annet tips (om dere tror at markradon er involvert) er å låne/kjøpe et billig varmekamera og sikre om det finnes trekk i hjørner eller ved gulvlister.
Om rommet har friskluftsventil, tetning mellom gulv/vegg og radontapet, bør jo verdiene synke.
Skriv gjerne en oppfølging på hvordan det går. Det finnes mange tråder der et problem listes, men der slutresultatet ikke er til å spore.
Om dere vil ha spesifikk kontroll på akkurat guttens rom, kjøp en radonmåler for 1600:- og monter opp. Da kan dere følge verdiene over tid og også få indikasjoner direkte på måleren når den ligger over anbefalte nivåer. Akkurat hans rom kan jo ligge både over eller under 300 avhengig av luftstrømmer og annet.
Så kan jeg vel avslutte med å nevne at verdien dere har i huset bør ses på som relativt lav. Det var ikke mange år siden 400 var retningsverdien/maksgrensen. Vi har levd med nesten 1000 Bq/m3 i 2 år. Eierne før fødte opp sine barn her og har hatt verdier på nær 1000 siden tidlig på 2000-tallet.
Det føles som vi er på riktig vei med å senke radonnivået, og snart er tapetene oppe og den innkjøpte radonmåleren skal vise gode tall.
Av radonet i dag kommer 90% fra byggematerialet.
Ikke for å være overdrevent kynisk, men mange mener at maksgrensen bør senkes til 100 Bq/m3 fordi 200 fortsatt er ganske mye. At dere og de tidligere eierne av huset deres har hatt mye høyere verdier sier jo absolutt ingenting da det godt kan være at noen av dere blir rammet av kreft i fremtiden på grunn av dette. Ikke gøy men dessverre sant.H henlin431 skrev:
Nå skal du ikke skremme noen unødvendig, ja om ikke hele Sverige skal flytte utenlands. Med vår berggrunn så ligger vi utendørs mellom 10-100, på visse steder 1000 allerede og utendørs får regnes som godt ventilert. Skandinaviske villaer ligger mellom 30 - 200 i snitt innendørs mens verden ligger på 40. Det blir mange villaer det. Den som bor i et hus helt uten radon ligger på en risiko på 0,41 % for å få lungekreft mens man ved 200 ligger på 0,53 %. Dette er tall fra strålevernmyndigheten. Trolig har vi større bekymringer å ta tak i før. Det billigste og beste vernet er å ikke begynne å røyke.
Sist redigert:
Medlem
· Östergötland
· 629 innlegg
Er det ikke sånn at man får bort stråling tilsvarende de overflater man setter tapetet på?H henlin431 skrev:
Jeg mener det er jo stråling, ikke trekk eller fuktighet man prøver å stoppe.
Nå er jeg ingen ekspert innen området, men Radon er en gass og det farlige er som jeg forstår det å innånde denne gassen. Har ikke hørt om radontapet men ut fra hva jeg kan lese er det en gasstett tapet som dermed forhindrer at gassen som blåbetongen avgir ikke tar seg inn i oppholdsrommet.J Johnsson 56 skrev:
/Anton
Jeg hadde samme problem som du beskriver, og jeg byttet ut et gammelt til og fra luft aggregat. Satte inn et nytt ftx aggregat og fikk det justert inn.....ble ikke bra nok så da gjorde jeg en radonundersøkelse, og han justerte det på nytt, og da ble det bra endelig. Det er nok vanskelig å stenge inn radonet med tapet eller lignende, så det beste er å ha god til og fra ventilasjon med gjenvinning siden det blir mange liter luft som skal byttes ut.
Sist redigert:
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 867 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.867 innlegg
Jeg gikk fra 680 Bq/m3 til ~70 Bq/m3 ved å installere FTX.
Start med ventilasjonen og gjør en evaluering. IMO er radontapeter bortkastede penger. De fungerer sikkert i labbmiljø, men i praksis er det vanskelig å få det tett da man ikke folierer gulv eller tak.
Start med ventilasjonen og gjør en evaluering. IMO er radontapeter bortkastede penger. De fungerer sikkert i labbmiljø, men i praksis er det vanskelig å få det tett da man ikke folierer gulv eller tak.
Som flere her skriver er radon en gass som man best ventilerer bort.
Legg merke til at man siden i sommer kan få opptil 25 000,- i tilskudd for radonsanering fra Boverket (behandles av Fylkesmannen). Jeg har nettopp installert et FTX-system og får 25 000 i tilskudd på materialkostnaden.
Ved måling forrige vinter hadde vi ca 300 bq/m3. Jeg skal nøyaktig i dagene utføre oppfølgingsmålingen for å se hvilken effekt FTX-systemet har hatt.
Legg merke til at man siden i sommer kan få opptil 25 000,- i tilskudd for radonsanering fra Boverket (behandles av Fylkesmannen). Jeg har nettopp installert et FTX-system og får 25 000 i tilskudd på materialkostnaden.
Ved måling forrige vinter hadde vi ca 300 bq/m3. Jeg skal nøyaktig i dagene utføre oppfølgingsmålingen for å se hvilken effekt FTX-systemet har hatt.
Nå har jo vi justert verdiene (via en rekke tiltak som jeg har skrevet en lang tråd om separat) og ligger på rundt 50 inne og rundt 150 i krypkjelleren. Jeg ville ikke få det til å høres ut som at vi aksepterte verdier på 1000 på noen måte. Målet er nok som med dødeligheten i trafikken, det vil si å få ned det til 0. Problemet er jo at jo nærmere 0 man kommer, desto dyrere blir det da de siste prosentene er ekstra vanskelige å nå.M MartinP666 skrev:Ikke for å være overdrevent kynisk, men mange mener at maksgrensen bør senkes til 100 Bq/m3 fordi 200 fortsatt er ganske mye. At dere og de tidligere eierne av huset deres har hatt mye høyere verdier sier jo absolutt ingenting da det godt kan være slik at noen av dere rammes av kreft i fremtiden pga. dette. Ikke moro, men dessverre sant.
Så en generell kommentar om målinger verste tiden av året som av en eller annen grunn kalles årsmedelverdi. Det er litt merkelig. Man måler tiden av året da man har det mest lukket igjen og generelt sett da får absolutt verst verdier. Så kaller man det årsmedelverdi. Det føles helt ulogisk. Jeg har i over ett år målt døgnet rundt og vet at jeg under vintermånedene ligger på 970 mens jeg om sommeren ligger på rundt 40. Det blir ingen årsmedelverdi på over 900 av det, til tross for papiret jeg har der det fremgår nettopp denne info fra måleinstituttet.
Men det spiller selvsagt ingen rolle hva jeg synes. Retningslinjene er jo satt.
For øvrig finnes det en del å lese om feilmarginen på de målerne man bestiller hjem og så sender inn. Interessant lesing for de som vil nerde seg litt ekstra.
Selv synes jeg det er fantastisk gøy med alle som er interessert i å lese/skrive om dette og delta i diskusjoner. Det finnes jo en grunn til at Norges kommuner gjorde utsendinger til ekstremt mange husholdninger for en stund siden om nettopp radon.
Jeg har ikke helt forstått dette med FTX. Flere anbefaler det som en metode/delmetode for radonløsning, men det finnes de som hevder at det ikke er optimalt å stille FTX-systemene med et overtrykk som gjør at man presser luft ned i grunnen. Løsningen er da selvfølgelig å stille det på grensen slik at det er minimalt overtrykk i huset.K KjellTimell skrev:
Men hva skjer deler av året når trykket utenfra øker eller minker? Er du der og justerer systemet, eller fungerer det automatisk?
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 867 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.867 innlegg
FTX ventilerer ikke grunnen, det er et normalt mekanisk ventilasjonssystem med varmegjenvinning. Du har avtrekk i kjøkken/våte rom og tilluft i stuer og soverom. Man skal aldri ha overtrykk, det handler ikke om å hindre gassene fra å komme inn, men om å ventilere huset slik at gassene blir fortynnet og dermed senkes i verdi.
Som en bonus får man et bedre innendørsklima, med varmegjenvinningen sørger man for at tilluften er forvarmet og komfortabel. I eldre hus med naturlig ventilasjon der man har installert en varmepumpe i stedet for oljefyren er fordelene med FTX mange flere enn bare en radonsanering.
Forskjellen fra vanlig ventilasjon i henhold til BBR er at man øker luftomsetningen for å komme ned i rimelige verdier, jo høyere omsetning jo lavere verdier kan man generelt si. Prosjekterer man ventilasjonen med kunnskap om at det er mot radon dimensjonerer man deretter. For eksempel går man opp i kanalstørrelser, installerer flere lyddempere, tar en større størrelse på aggregatet som ikke trenger å gå nært maks hastighet for å kunne omsette mer luft uten at det høres mer ut enn en vanlig ventilasjon.
FTX er det fremste tiltaket når radonet kommer fra byggematerialet. Men det finnes de som har hatt suksess med FTX også ved markradon. Hvis jeg ikke husker feil, er @Ropia en som har hatt suksess med FTX ved markradon.
Som en bonus får man et bedre innendørsklima, med varmegjenvinningen sørger man for at tilluften er forvarmet og komfortabel. I eldre hus med naturlig ventilasjon der man har installert en varmepumpe i stedet for oljefyren er fordelene med FTX mange flere enn bare en radonsanering.
Forskjellen fra vanlig ventilasjon i henhold til BBR er at man øker luftomsetningen for å komme ned i rimelige verdier, jo høyere omsetning jo lavere verdier kan man generelt si. Prosjekterer man ventilasjonen med kunnskap om at det er mot radon dimensjonerer man deretter. For eksempel går man opp i kanalstørrelser, installerer flere lyddempere, tar en større størrelse på aggregatet som ikke trenger å gå nært maks hastighet for å kunne omsette mer luft uten at det høres mer ut enn en vanlig ventilasjon.
FTX er det fremste tiltaket når radonet kommer fra byggematerialet. Men det finnes de som har hatt suksess med FTX også ved markradon. Hvis jeg ikke husker feil, er @Ropia en som har hatt suksess med FTX ved markradon.
Dette innebærer altså at man skrur opp systemet til å bytte så mye luft at radonet til slutt når tilstrekkelig lave nivåer? Men det kan vel bli en dyr affære i de tilfellene man må bytte ut betydelig mer luft enn hva som normalt ville vært rimelig (all luft annenhver time). Økt luftcirkulasjon vil vel øke driftskostnader om vi forutsetter at varmegjenvinningen ikke skjer til 100%?
Ved radon i konstruksjonen forstår jeg likevel hele resonnementet. Antall alternativer er jo ikke så mange om radonet konstant fødes innendørs.
Ved radon i konstruksjonen forstår jeg likevel hele resonnementet. Antall alternativer er jo ikke så mange om radonet konstant fødes innendørs.
Medlem
· södemanland
· 706 innlegg
Radon er en gass. Har du radon i konstruksjonen, typ blåbetong kan du stenge inne gassen med radontapet. Har ved noen anledninger jobbet med radontapet og kunder har bekreftet at det har gitt resultater, men jeg har ingen tall. Det gjelder å være meget nøye, ta bort lister osv. for deretter å tette mot gulv og tak. Så er det bare å sparkle og male/tapetsere på veggene.