Har lenge lett etter bra info om hvordan tapeten fungerer i virkeligheten men funnet svært lite.
Så jeg tar og prøver selv og deler litt.
I den aktuelle leiligheten har radonnivået ligget på omtrent 900Bq med naturlig ventilasjon. Vi fikk installert avtrekksvifte og kom ned i 450.
Med en radonmåler har vi kommet til at radonet primært kommer fra veggene da vi har plassbygde garderober der verdien er klart høyere med lukket dør.
Jeg kan virkelig anbefale en enkel radonmåler. Eksakt eller ikke viser den ganske raskt om dine tiltak gir resultater.
Vi har nå begynt tapetseringen og tenkte å fullføre til helgen. Den er som å sette opp en vanlig tapet bortsett fra at det er veldig knotete i hjørner. Den vil ikke tilpasse seg og slipper gjerne. Så må vi lime om alle skjøtene for der slipper det også.
Men det skal bli veldig spennende å se resultatet.
Problematisk å få skjøtene til å sitte som de skal. Disse må limes om på visse steder. Her kan det være på sin plass med en reservasjon da vi har brukt lim av annet fabrikat enn det som anbefales
Jaha. Så var det dags å oppsummere min evaluering og jeg kan bare kaldt konstatere at det ble en total fiasko. Ingen som helst påvirkning på radonverdi.
Er det da et dårlig produkt? Ja og nei.
Å sette opp den med overleppe er helt dårlig. Vi har prøvd to typer lim men man må gå etter og lime om skjøtene flere ganger. Vi har dog ikke brukt den typen som anbefales men heller en lim av samme type.
Åpenbart har jo denne tapeten vist gode resultater for noen, men radon er en luring av en motstander som ser ut til å finne alle mulige veier inn.
Hva har jeg gjort feil da? Jo, jeg har ikke ansatt en profesjonell for analyse av kilden til radonet men har med min egen måler trukket konklusjoner. Å ved å stenge alle ventiler og åpninger i en leilighet i andre etasje klarte å få opp radonkonsentrasjonen til 1600Bq. Og da også få høye konsentrasjoner i lukkede garderober som er område i veggen. Men med tapetsering i en stue der tilluftsventiler sitter (utsug i hall, bad og kjøkken) ikke engang klare å måle en tydelig forskjell gir for meg svaret at dette ikke var løsningen for meg.
Jeg har selv satt radontapet ved to anledninger, en gang i min forrige bolig og en gang hos kunde. Ingen problemer med å få den til å feste, brukte våtromslim. Så er det veldig viktig at man tetter overalt, det er jo en gass man skal kapsle inn. Helst skal jo all innredning ut, foder, lister osv., så det blir tett. Gjorde aldri noen oppfølgende måling i min egen bolig, men kunden hadde gjort målinger og hevdet at det fungerte!
Med en radonmåler har vi konkludert med at radonet primært kommer fra veggene da vi har plassbygde garderober der verdien er klart høyere med lukket dør.
Det kan vel også være slik at garderobene mangler tetting mot gulv og inne i veggene, og da kan jo gassen komme inn via sprekker nedenfra. For å se at den virkelig kommer fra veggene trengs en bærbar gammamåler (vet imidlertid ikke om det er en slik du allerede har, for jeg finner ingen info om målemetode). Med en slik kan du også se om gassen har desintegrert og festet seg bak din nye tapet. Sjekk med kommunens avdeling for Miljø og Helse, så kanskje du kan få låne en måler.
Gittvis er det viktig å påpeke at visse garderober samt overflaten bak elementet ikke er dekket. Dog er jeg noe skeptisk til at det må bli tett som en ubåt. Om jeg nå har dekket mer enn 95% av veggflaten så føler jeg at jeg burde fått noen liten forandring.
Men jeg kan jo ha helt feil her. Nå jobber jeg med å lime igjen skjøtene ordentlig samt monterer ekstra spalteventiler.
Jeg sager ikke ned tapeten helt uten kan bare konstatere at den ikke hjalp meg i denne leiligheten.
Jeg har lest at tapetet normalt halverer radonet. Det forutsetter at det er godt utført med brytere og stikkontakter tettet.
Normalt øker radonet på den andre siden av veggen.
Hvordan har du kommet frem til at det er fra veggen, som radonet kommer? Er veggene bygd med kjent radiumholdig materiale (f.eks. blåbetong)? Vet du etter hvilken prinsipp din måler måler? Måler den alfa eller gamma? Finnes det retningsvirkning i instrumentet?
OK, da måler den gassens nedbrytning direkte. Du kan jo prøve å stenge inn måleren i en form for halvkule (avløpsrenser?) som presses tett mot veggen og deretter lese av for å virkelig se om det virkelig kommer derfra. Ved radonsanering er det helt avgjørende å vite nøyaktig hvor det kommer inn et sted.