Hei!
Min mor har et hus fra -64, hvor det finnes vannbårent system i både underetasje og overetasje.
Dette varmes med en gammel elkjele. Det sitter noe ekspansjonskar, ca 12L.
Min bror har bodd i huset siden i vinter og vi har gjennom ham hatt litt korrespondanse når det har vært for kaldt/for varmt.
Nå nylig oppdaget han at kjelen gikk litt for varmt (ca 55-60 grader) og returvarmen lå rundt 35.
Trykket lå da på 0,9 Bar.
Jeg har testet luftventilen under ekspansjonskaret og det kom kun luft, ikke vann.
Vi skrudde av kjelen som følge og mens kretsen avkjølte seg sank trykket ytterligere til 0,2 Bar.
Jeg har forsøkt å feilsøke best mulig, uten å gjøre noen endringer annet enn at jeg fylte på kretsen til 1,0 Bar igjen, på med kjelen og nå etter 2 døgn har trykket sunket til 0,6 Bar igjen.
Kjelen varmer jo på skikkelig bra, ca 50 grader ved utløp.
Jeg lurer på hva dere tror feilen kan være?
Jeg byttet i vinter en sikkerhetsventil (1,0 Bar) til en gammel Bergvarmepumpe ute i Garasjen, som er koblet i samme krets. Jeg byttet den fordi det lekket fra denne. Ikke store mengder, men litt.
Kan det være mulighet for at sikkerhetsventilen på ekspansjonskaret er dårlig, og må byttes den også?
I så fall vet jeg jo hvordan, med lin og rørpasta.
Men... som jeg har forstått det har det lekket litt vann fra ekspansjonskaret men ingen store mengder - Kan det virkelig være det?
Takk
/Meads
Min mor har et hus fra -64, hvor det finnes vannbårent system i både underetasje og overetasje.
Dette varmes med en gammel elkjele. Det sitter noe ekspansjonskar, ca 12L.
Min bror har bodd i huset siden i vinter og vi har gjennom ham hatt litt korrespondanse når det har vært for kaldt/for varmt.
Nå nylig oppdaget han at kjelen gikk litt for varmt (ca 55-60 grader) og returvarmen lå rundt 35.
Trykket lå da på 0,9 Bar.
Jeg har testet luftventilen under ekspansjonskaret og det kom kun luft, ikke vann.
Vi skrudde av kjelen som følge og mens kretsen avkjølte seg sank trykket ytterligere til 0,2 Bar.
Jeg har forsøkt å feilsøke best mulig, uten å gjøre noen endringer annet enn at jeg fylte på kretsen til 1,0 Bar igjen, på med kjelen og nå etter 2 døgn har trykket sunket til 0,6 Bar igjen.
Kjelen varmer jo på skikkelig bra, ca 50 grader ved utløp.
Jeg lurer på hva dere tror feilen kan være?
Jeg byttet i vinter en sikkerhetsventil (1,0 Bar) til en gammel Bergvarmepumpe ute i Garasjen, som er koblet i samme krets. Jeg byttet den fordi det lekket fra denne. Ikke store mengder, men litt.
Kan det være mulighet for at sikkerhetsventilen på ekspansjonskaret er dårlig, og må byttes den også?
I så fall vet jeg jo hvordan, med lin og rørpasta.
Men... som jeg har forstått det har det lekket litt vann fra ekspansjonskaret men ingen store mengder - Kan det virkelig være det?
Takk
/Meads
Begynn med å sette noe under utløpet for exp ventilen. På den måten kan du se om den lekker.
Når du måler trykket, er det med cirkpumpen slått på?
Så kan det også være lurt å sjekke fortrykket på karet før man begynner å feilsøke dypere i systemet.
Når du måler trykket, er det med cirkpumpen slått på?
Så kan det også være lurt å sjekke fortrykket på karet før man begynner å feilsøke dypere i systemet.
Interessant.C cap skrev:
Spiller det noen rolle med sirk. pumpen av eller på mener du? Hvorfor?
Sirkulasjonspumpen er innebygd i elpanna og slås av/på når panna er av/på.
Så for å svare på spørsmålet, trykket måler jeg på manometeret som finnes både innebygd i elpanna samt det finnes en ekstra på ekspansjonskaret ovenfor hvis jeg skulle ønske å dobbelsjekke.
Trykket har jeg målt med panna (og sirk. pumpen) påslått.
Vennlig hilsen,
/meads
Satt ditt glass i kveld, får se om det lekker noe til i morgen eller dagen etter det.C cap skrev:
Takk for tipset.
Årsaken til spørsmålet er om manometeret er koblet på returen kan pumpen senke trykket når man har så lave trykk og ingen temp. Eller omvendt er det mange termostater stengt og manometeret sitter på trykksiden så øker trykket for så å minke når termostatene åpner.
Normalt bør man alltid måle med sirkpumpe avstengt for å være sikker på at man ser det statiske trykket og ikke det dynamiske.
Normalt bør man alltid måle med sirkpumpe avstengt for å være sikker på at man ser det statiske trykket og ikke det dynamiske.
Klikk her for å svare