Hei! Vi trenger mer boareal og har planlagt å gjøre om ute rommet vårt til et slags arbeidsrom. I dag sitter rommet over et kjellerrom som brukes til lagring av ved for fyring i pannen. Uterommet har følgende:

• Betonggulv.
  • Uisolert tak.
  • Uisolerte vegger.
  • Innsiden av veggen er panel.
  • Taket er et platetak på det som ser ut til å være kryssfiner.

Det jeg vil gjøre er å legge et nytt gulv oppå betongen. Isolere tak og vegger slik at rommet blir behagelig og brukbart som kontor, for deretter å bygge en uteplass i stedet for dette uterommet.

Mitt spørsmål er hva jeg må tenke på. Trengs det en luftspalte i taket for eksempel? Eller kan jeg isolere og så legge plast etterfulgt av innerstak?

Kjellerrommet under er ikke kaldt, men det er heller ingen elementer der. Jeg er ikke så bekymret for at det skulle oppstå fukt derfra.

Dere som er kloke, hvordan bør jeg gå frem? Jeg har forsøkt å google og søke, men finner ikke riktig svar.

Mvh, Walle

Veldig vanskelig å si hva du skal tenke på og se om noe blir et hinder når man ikke er på stedet og sjekker. Kan være visse ting som må endres fra eksisterende konstruksjon, takket være at det nå fungerer som hagestue. Luftspalte må du nok ha, for du kan ikke isolere direkte mot plywooden da den i dette tilfellet fungerer som dampsperre. Ettersom plywood puster, er den dampåpen, og dermed kan fuktighet vandre gjennom platen og inn i isolasjonen. Men som sagt, alt sånt er vanskelig å svare på når man som sagt ikke er på stedet og sjekker.

Mitt tips er at du tar med din lokale håndverker og ber han fakturere deg for konsultasjonstid. Tar vel maks 2 timer. Han går da gjennom alt med deg og hvordan du skal gå frem i de forskjellige momentene. Ikke glem å ta notater bare :)

Ha det bra! Mvh

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.