Jeg skal bygge en driftsbygning og har noen spørsmål rundt å sette den opp. Jeg har en eksisterende bygning jeg har tenkt å etterligne. Den nye vil være mindre og har ingen porter på langsiden av bygningen.
Spørsmålene jeg lurer på er,
Kortveggen ifølge bildet når stenderne slippes opp veldig høyt uten hammerbånd, platsbygger man disse, altså setter dem en og en og spikrer fast? Eller bygger man på bakken og reiser?
Nå har jeg tenkt å sette en tre-meters-port på kortsiden istedenfor, hvordan regulerer jeg det? Belastningen av takstolene tas vel uansett opp av langsidene så kortsiden trenger ikke ta opp så mye av bæringen regner jeg med? Samme kortside som porten skal også ha en større dør opp til loftet for høyoppbevaring. Så å slippe opp stenderne som på bildet vil bli vanskelig, er det et problem tror dere?
Gavlene tar ikke opp mye vertikal last men er bra å ha for stabbiliseringen dvs for vindlast om det ikke finnes indre vegger som er parallelt med gavlene. F.eks. garasje med port på gavlen kan få problemer med stabbiliseringen uten indre tverrvegger.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.