Jeg holder på å bygge en espalier lik denne:

Gråmalt trellis ved en bolig, omgitt av gressplen og grusgang, sett mot husfasaden. En spaljé med metallramverk sett foran en rød og gulbrun murbygning, med bambusbakgrunn og gressplen i forkant.

Jeg trenger råd om hvordan jeg skal feste over- og underliggerne i stolpene. Over- og underliggerne er 45x95 som skal festes i stolpene (95x95). Malt virke, ikke trykkimpregnert

Jeg ser tre alternativer men har vanskelig for å avgjøre hva som blir best
1) skru ovenfra og ned i stolpene. Enklest, men føles som det dårligste alternativet da det vil være vannsamlingspunkter i skruehullene
2) skru skrått nedenfra, eventuelt med pocket holes
3) vinkeljern

Hva blir best? Finnes andre alternativer?

Just fordi det er malt treverk så faller alternativ 1 bort direkte.

Siden du har malt treverk, synes jeg du skal vinkle stolpene så overliggeren heller litt. Da slipper du vannsamlinger helt på toppen, og alt vil holde mye lengre. Om du vinkler overliggeren, kan du heller ikke bruke vinkeljern, så da faller også det alternativet bort.

Med andre ord har du ikke noe valg. Du kan bare velge å skråskru nedenfra.

Du kan felle inn virket i hverandre og lime med utendørslim så blir skjøtene tette.

Janus82 Janus82 skrev:
Just for det er malt virke så faller alternativ 1 bort direkte.

Ettersom du har malt virke så synes jeg at du skal vinkle stolpene så at overliggeren luter litt. Da slipper du vannsamlingsproblemer helt øverst, og alt vil holde mye lenger. Hvis du vinkler overliggeren, kan du heller ikke bruke vinkeljern, så da faller også det alternativet bort.

Med andre ord har du ikke noe valg. Du kan bare velge å skru skrått nedenfra.
Overliggeren er vinklet 15 grader. Hvorfor skulle det ikke fungere med (et mindre) vinkeljern?

En hånd holder to trestykker sammen med et vinkeljern i metall vinklet 15 grader.

Z z_bumbi skrev:
Du kan felle inn treverket i hverandre og lime med utendørs lim så blir skjøtene tette.
Forstår ikke helt... Og blir det sterkere enn å skru?

P pfb skrev:
Overliggeren er vinklet 15 grader. Hvorfor skulle det ikke fungere med (et mindre) vinkeljern?

[bilde]
Når du viser det så tydelig, så skammer jeg meg litt...
Jeg fikk litt hjernemelt og tenkte feil rett og slett.

P pfb skrev:
Forstår ikke helt... Og blir det sterkere enn å skru?
I stolpen lager du et uttak som er 45 mm høyt og 45 mm dypt. I overliggeren lager du et uttak som er 45 mm dypt. Nå kan du lime fast overliggeren i uttaket i stolpen. Skruv eller plugg gjennom skjøten.

Andre varianter er å lage en tapp i enden av overliggeren og tilsvarende hull i stolpen. Her fungerer plugger best, men hullene skal ikke være i linje. Hullet gjennom stolpen skal være noen millimeter lenger inn mot bunnen av hullet, slik at når en plugg slås inn, vil overliggeren tvinges lenger inn i hullet.

Swn finnes det teknikker jeg aldri har testet/lykkes med, for eksempel å lage svalehaler. Uten en fres og en god mal er det vanskelig å få til.

Innfestingene ovenfor med et godt utendørslim er sannsynligvis sterkere enn å skru, men gode skruer er i seg selv veldig sterke, så det er mest eksempler på forskjellige innfestingsmetoder.

Ble vinkeljern
Grått vinkeljern montert som rekkverk på en terrasse foran et murhus. Rektangulært gjerde av vinkeljern på en treterrasse, foran et murhus og en plen i bakgrunnen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.