Skulle trenge noen gode råd. Har et gigantisk hus og et 10-årsprosjekt foran meg.
Tar rom for rom.

Huset er bygget i 1936, og veggen består utenfra og inn av stående låvepanel, 70-80 mm stående plank, vindsperre, tretex. Isolasjon er lik null.
Har revet ned til rent plank i to rom.
I steg én tenkte jeg å legge på en Hunton trefiberisolasjon, 45mm. Spørsmålet er om man da setter dampbremsen (Hunton SD10) rett bak gipsen, eller som jeg heller mot; direkte på plankveggen og 45mm isolasjon på toppen?

Rett/galt, fordeler/ulemper?

(Har tenkt å etterisolere også utsiden "en gang", typisk 2x krysslagt 45mm til, et vindsperre på det og så panel, men det blir senere...)

• Tomt rom med tregulv, panelvegger og to vinduer, sett under renovering. Innredet med varmeovn, kost og hammer. Utsikt til grønt landskap utenfor.
Her er min teori:

Sett dampsperren direkte mot plankveggen om du vil skape et installasjonssjikt hvor du kan trekke strøm og andre installasjoner uten å risikere å perforere dampsperren. Praktisk fremgangsmåte som gir deg fleksibilitet ved installasjoner. For å unngå kondensproblemer i perioden før du etterisolerer utsiden, sørg for at den eksisterende vindsperren eller værbeskyttelsen er i god stand og hindrer kald luft fra å trenge inn i veggen. Hvis kald luft kommer inn og kjøler ned plankveggen, kan varm og fuktig inneluft kondensere ved dampsperren.

Bra valg med en dampsperre (som Hunton SD10), i stedet for en dampsperre, da det reduserer risikoen for fuktproblemer, ettersom dampsperren tillater noe fuktvandring og veggen kan "puste". Når du i fremtiden etterisolerer utvendig med kryssede sjikt og ordentlig vindsperre, vil plankveggen bli varmere og kondensrisikoen reduseres betydelig, samtidig som hele veggen får bedre isolasjon og beskyttelse mot værpåvirkninger.

Skal du ha noen form for kontrollert ventilasjon? Det er ikke mulig å stole på selvtrekksprinsippet etter slike tiltak.

• Liker
Christi bygg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.