Se bilder på elendigheten lenger ned. Ber på forhånd om unnskyldning for mye tekst og mange spørsmål.
Etter å nylig ha byttet ut garasjeporten trenger nå terskelen å gjøres om. Tidligere satt det en leddport som var festet i en metallramme rundt hele porten. Nå sitter en vanlig takskyveport. Med den gamle porten var det ikke noe problem at gulvet i garasjen ikke var plant da porten stengte "utenfor", men nå merkes det tydelig at det er glippe under porten.
Første problemet er at gulvet er et antall centimeter høyere akkurat i den ene kanten etter en reparasjon av en tidligere eier. Dette gjør det slik at porten ikke går ned ordentlig. For å løse det vil jeg ta ut en bit av "kulen" slik at porten kan gå ned noen cm lenger.
Når det er gjort, vil porten stenge bedre mot gulvet og gummilisten vil slutte tett.
Generelle meninger om denne støpingen og ulike løsninger tas imot med takk. =) Flere bilder kan selvfølgelig ordnes.
Etter å nylig ha byttet ut garasjeporten trenger nå terskelen å gjøres om. Tidligere satt det en leddport som var festet i en metallramme rundt hele porten. Nå sitter en vanlig takskyveport. Med den gamle porten var det ikke noe problem at gulvet i garasjen ikke var plant da porten stengte "utenfor", men nå merkes det tydelig at det er glippe under porten.
Første problemet er at gulvet er et antall centimeter høyere akkurat i den ene kanten etter en reparasjon av en tidligere eier. Dette gjør det slik at porten ikke går ned ordentlig. For å løse det vil jeg ta ut en bit av "kulen" slik at porten kan gå ned noen cm lenger.
Når det er gjort, vil porten stenge bedre mot gulvet og gummilisten vil slutte tett.
- Da hjørnet på garasjeplaten stikker ut en del, og jeg ikke vil fjerne for mye, er min tanke å lage terskelen i to trinn. En skarp kant der terskelen bytter vinkel (mellom rosa og blått i tegningen). For den rosa delen tenker jeg grovbetong da tykkelsen er langt over 10 cm og for den blå delen finbetong (da den er tynnere enn 5 cm i spissen). Er denne fremgangsmåten å anbefale eller går det an å støpe også tykkere (dvs. alt sammen) med finbetong?
Jeg tenker at jeg støper den blå delen først med en plate der rosa vil være for å få en skarp kant og deretter støper jeg det rosa.
- Hvilken type primer bør jeg ha for at den nye støpingen skal feste seg til eksisterende betong (den blå delen)?
- Hvordan armerer jeg på beste måte den rosa delen? Jeg tenker en eller to langsgående armeringsjern som hviler på stumper av armering stukket inn i garasjeplaten?
- Når det kommer til den grønne delen i skissen, vil jeg helst støpe et tynt lag og få gulvet plant, men min følelse er at det vil garantert sprekke hvis man prøver å støpe så tynt som 5-20 mm? Jeg har lest at det finnes noe som heter slipsett som brukes i lignende situasjoner der man vil støpe tynt?
Generelle meninger om denne støpingen og ulike løsninger tas imot med takk. =) Flere bilder kan selvfølgelig ordnes.
Før du vurderer støpingen din, vurder å felle inn et stål i kanten som tar det meste av elendigheten forårsaket av alt som skal rulles inn og ut av garasjen
https://markgrossen.se/husgrund/arm...Dt0jaYUe1pA8Cre0tgZ75ngEmk51y-ehoCKGEQAvD_BwE
https://markgrossen.se/husgrund/arm...Dt0jaYUe1pA8Cre0tgZ75ngEmk51y-ehoCKGEQAvD_BwE
Et slikt jern er tenkt å "kle hjørnet" på betongplaten så å si, eller støpes det inn under betongen for å styrke opp hjørnet? Som min tanke er, så vil det ikke være noe 90-graders hjørne noe sted, men mer en rampe opp i to forskjellige helninger. Forstår at det er vanskelig å se på min tegning =)M myrstack skrev:Før du vurderer din støping, vurder å felle inn et stål i kanten som tar mesteparten av elendigheten som forårsakes av alt som skal rulles inn og ut av garasjen
[lenke] Shopping&utm_campaign=Google&utm_medium=cpc&utm_term=22302&gclid=CjwKCAjwmJeYBhAwEiwAXlg0ATQ1lsrSQ-j2RZ8foJOegNDt0jaYUe1pA8Cre0tgZ75ngEmk51y-ehoCKGEQAvD_BwE
Et slikt jern du foreslår er faktisk ikke en dum idé allikevel som et alternativ hvis jeg finner min andre løsning for komplisert, takk!
Sist redigert:
Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
det finnes ferdige hjørnejern med armering. Perfekt. Du kan helle oppover etter jernet.freni126 skrev:
Et slikt jern er ment å "kle hjørnet" på betongplaten så å si eller støpes det inn under betongen for å styrke opp hjørnet? Som jeg ser det, vil det ikke være noe 90-graders hjørne noe sted, men mer en rampe opp i to ulike hellinger. Forstår at det er vanskelig å se på min tegning =)
Et slikt jern du foreslår er faktisk ikke en dum idé likevel som et alternativ hvis jeg finner min andre løsning for komplisert, takk!
normalt har man jo jernene for skarpe vinkler opp mot 90 grader men det går også an å bruke for å beskytte mindre vinkler. Foruten at de tar smeller fra kjøretøy osv er de praktiske så man drar av betongen mot kanten når den har begynt å brennefreni126 skrev:
Et slikt jern er tenkt å "kle hjørnet" på betongplaten så å si, eller støpes det inn under betongen for å styrke opp hjørnet? Som min tanke er, så vil det ikke være noe 90-graders hjørne noe sted, men mer en rampe opp i to forskjellige hellinger. Forstår at det er vanskelig å se på min tegning =)
Et slikt jern du foreslår er faktisk ikke en dum idé likevel som et alternativ hvis jeg finner min andre løsning for komplisert, takk!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bra och prisvärd elvärmare till oisolerad inglasad terass i BR
Bostadsrätt -
Bör man ha en isolerad inspektionslucka till krypgrunden från källare?
Grund & Markarbeten -
Forma pilträd till bollformad krona
Trädgård allmänt -
Rekommenderad dokumentär relaterat till glyfosat
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Dra ut avlopp till förrådet
Utbyggnad och tillbyggnad