Hei! Jeg har nettopp vært og besiktiget (Anticimex) et hus som vi er veldig glad i å kjøpe. Huset er fra -76 og det er betongplate med syllar. Besiktigelsesmannen boret og konstaterte at det ikke var trykkimpregnerte syllar, noe som var bra. Ifølge tegningene fra -76 så finnes det en slags syllisolering men han kunne ikke se hva slags isolering det var, han målte også fuktigheten i syllene. Det laveste var 10.2 % og det høyeste verdien var på den ene gavelsiden som var på 14.4%.
Mitt spørsmål er om det ikke har oppstått noe som helst råte eller lukt på 30 år hvor stor er sjansen for at det oppstår nå i løpet av de nærmeste 10 årene?
Det andre spørsmålet mitt er om man skal være redd for "en viss overfladisk muggvekst" på masonittplatene i loftet?
Besiktigelsesmannen sa at 90% av alle loft har en slags mugg på loftet og at dette skyldes litt dårligere ventilasjon og at loftsluken ikke var tilstrekkelig tett.
Mitt siste spørsmål er hvordan man blir kvitt "knirk" fra trappen? Kan man på en måte forsterke trappetrinnene nedenfra?
Takk for alle svar!!!!!!
Mitt spørsmål er om det ikke har oppstått noe som helst råte eller lukt på 30 år hvor stor er sjansen for at det oppstår nå i løpet av de nærmeste 10 årene?
Det andre spørsmålet mitt er om man skal være redd for "en viss overfladisk muggvekst" på masonittplatene i loftet?
Besiktigelsesmannen sa at 90% av alle loft har en slags mugg på loftet og at dette skyldes litt dårligere ventilasjon og at loftsluken ikke var tilstrekkelig tett.
Mitt siste spørsmål er hvordan man blir kvitt "knirk" fra trappen? Kan man på en måte forsterke trappetrinnene nedenfra?
Takk for alle svar!!!!!!
Om du ikke gjør noen større endringer i huset så trenger du sannsynligvis ikke bekymre deg for at det helt plutselig skal begynne å råtne eller mugne. Men alle forandringer påvirker huset:
- Nye tette vinduer
- Ny ventilasjon
- Ny varmekilde
osv.
- Nye tette vinduer
- Ny ventilasjon
- Ny varmekilde
osv.
Har det stått 30 år hva skal skje?
Knirk skyldes ofte at bord/trinn ikke ligger tett inntil underlaget.
Skrue, lim, kiler?
Knirk skyldes ofte at bord/trinn ikke ligger tett inntil underlaget.
Skrue, lim, kiler?
Klikk her for å svare