Jeg har en trapp som er dekket med nålefilt både på plan og opptrinn. Helst vil jeg at trappen skal bli helt hvitmalt. Det virker veldig besværlig å få bort nålfilten, kan man ikke bygge den inn på noen måte og deretter bare male??????? Takknemlig for alle tips!
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 innlegg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2.919 innlegg
Har nettopp gjort trappen vår ren fra teppe og maling. Mye jobb, men med litt stahet går det bra.
1: Ta bort teppet. Kan sitte ganske hardt.
2: Skrap bort limet og evt. maling med en parkettsikkel. Du kan også leie en lakkfres, noe vi gjorde, men den tar bort en del av treet også.
3: Slip og mal.
Dropp kjemikalier da det bare blir klissete og lukter vondt (uhensiktsmessig)
Jeg prøvde også med varmepistol, men det ble slike damper av lim&maling så det gikk bort.
1: Ta bort teppet. Kan sitte ganske hardt.
2: Skrap bort limet og evt. maling med en parkettsikkel. Du kan også leie en lakkfres, noe vi gjorde, men den tar bort en del av treet også.
3: Slip og mal.
Dropp kjemikalier da det bare blir klissete og lukter vondt (uhensiktsmessig)
Jeg prøvde også med varmepistol, men det ble slike damper av lim&maling så det gikk bort.
Vi har også nålfiltsmatte i trappen. Den har jeg ikke turt å gi meg på. Jeg er litt arbeissky.
Problemet med å bygge inn matten er at den ikke er stum, men litt elastisk. Derfor gjør jeg vurderingen at matten må bort.
Problemet med å bygge inn matten er at den ikke er stum, men litt elastisk. Derfor gjør jeg vurderingen at matten må bort.
Vi hadde riktignok belegg men likevel limt og satt fast så det holdt. Sparkel, kniv, stemjern og hardt arbeid. Så kjøpte jeg en skikkelig slipemaskin med grovt papir som rev bort resten.
Bygge inn gammelt belegg ville jeg ikke gjort.
Bygge inn gammelt belegg ville jeg ikke gjort.
Jeg rev bort nålfilten i trappen min først. Så fant jeg et supert produkt for limet. Casco Limtvätt! Sprayet litt på trinnene, ventet et minutt, og så løsnet limet (nesten...)! Fjernet det oppløste limet med sparkelspade og slipte til slutt med en liten maskin. Gikk minst en kvadratkilometer sandpapir, men det ble kjempebra!
Casco Limtvätt var uvurderlig, men det luktet ikke så godt...
Casco Limtvätt var uvurderlig, men det luktet ikke så godt...
Hvis du har bestemt deg for å gå med en ny trapp, må du tenke på layout og design-siden av saken.
Klikk her for å svare