Hei, jeg skal bygge et loft i datterens rom, men er usikker på bæreevnen i den konstruksjonen jeg har tenkt meg.

Loftet skal festes mellom to betongvegger og fra vegg til vegg blir lengden på loftet 3,70 meter. Loftet skal bygges (Se vedlagte tegninger) med 5 stk langsgående 45mm x 95mm bjelker. Spørsmål: er 45 x 95 mm bjelker for spinkelt for et så langt loft?

Edit: Mellom de langsgående bjelkene går korte bjelker på tvers, de skal bære et gulv av råspont.

Takk på forhånd

M
 
  • Tredimensjonal tegning av loftskonstruksjon med lengde 3,70 m og bredde 1,50 m, laget av 45x95 mm bjelker og 20x95 mm råspontgulv.
  • En skisse av loft med råspont på både over- og underside, basert på konstruksjonsbeskrivelse med 45x95 mm bjelker brukt som lengdebærere.
Sist redigert:
Hadde brukt rammen og deretter lekter på 150 cc30 i stedet.

Edit: Eller, hvor sitter betongveggene? Er de på langsidene eller kortsidene?
 
Stefan N skrev:
Hadde kjørt med rammen og deretter regler på 150 cc30 i stedet.

Edit: Eller, hvor sitter betongveggene? Er de på lange sider eller korte?

Hei,

betongveggene går mot begge kortsidene og mot den ene langsiden.

Jeg tenkte at de langsgående reglene skulle styrke, men det kanskje holder med 150 regler i rammen.
Jeg er bare redd for å bygge for spinkelt.

M
 
Ja, da hadde jeg kjørt som du tenkt.
Men kan du ikke gå opp til 120 på den lange i forkant? Bør stagge opp en del.
 
Hva skal loftet brukes til? Skal datteren bare sove der oppe?
 
  • Liker
Paul Donsson og 1 annen
  • Laddar…
Jeg synes nok 45x95 er vel spinkelt, om man vil ha liten byggehøyde kan man vel integrere en HEA-bjelke, men ellers ville jeg gått opp i dimensjon betraktelig. Ikke bare for holdfastheten men for "svajet" også.

Når det gjelder vekten, så er det kanskje normalt ikke særlig mye, men plutselig er det fest, og hele flokken med unger får for seg at de skal undersøke om de får plass på loftet...

/ATW
 
tlundberg skrev:
Hva skal loftet brukes til? Skal datteren bare sove der oppe?
Ja i første omgang, men siden det blir plass til overs, kommer hun sikkert til å ha venner der også.

M
 
ArneTW skrev:
Jeg synes nok 45x95 er for spinkelt, hvis man vil ha lav byggehøyde kan man vel integrere en HEA-bjelke, men ellers ville jeg gått opp i dimensjon betraktelig. Ikke bare for bæreevnen, men for "svajet" også.

Når det gjelder vekten er det kanskje ikke normalt særlig mye, men plutselig er det fest, og hele flokken med unger bestemmer seg for å undersøke om de får plass på loftet...

/ATW

Det er svajet jeg er bekymret for.
Hvordan fester man en HEA-bjelke, og kan den integreres i midten av loftsrammen?
 
Hvis du kan tenke deg å gå opp til 120mm i stedet for 95mm så kan du skrulim sammen seks stendere og får da nesten samme styrke som en 45x220. Da trenger du heller ikke å sette kortlinger mellom stenderne.
 
tlundberg skrev:
Om du kan tenke deg å gå opp til 120mm i stedet for 95mm så kan du skruelim sammen seks bjelker og får da nesten samme styrke som en 45x220. Da trenger du heller ikke sette kortlingar mellom bjelkene.
Hei, bare for å være sikker men du mener 6 bjelker som er skruelimt to og to. Det høres i så fall ut som min løsning.

Takk for alle svar!
 
Nei. Dessverre :( Jeg mener seks reglar som er skrulimet sammen til en solid regel som totalt blir 270x120mm. Du trenger tre slike tykke bjelker. En ytterst, en 60cm inn fra ytterkant og en 120cm inn. Innerst mot veggen holder det med en 120x45.

Alt i alt går det altså med 19 stk 370cm lange 45x120-reglar. Så trenger du jo noen reglar på kortsidene også for å henge hele loftet på.

For moro skyld kan jeg nevne at en ensom 45x95-regel tåler en spennvidde på 1,5 meter ifølge http://www.petersprojekt.se/old/anvisningar/spannviddstabell.xls
 
Sist redigert:
Jeg kan ikke slippe at det føles jævlig overdimensjonert... Du skal jo ikke ha det som et boareal! Litt svikt gjør vel ingenting heller? Du skal jo ikke legge fliser på det!

Dimensjoneringen er jo gjort for å klare laster på det verste mulige stedet, altså midt på bjelkene. Men stiller du opp en fjærmadrass på 1,20x2 meter så flytter du jo lastene bort fra midten ut til kantene.

Hele indre langsiden kan du jo feste i veggen. Der blir det altså ingen svikt i det hele tatt. Det har man ikke heller tatt hensyn til i dimensjoneringen.
 
tlundberg skrev:
Jeg kan ikke slippe at det føles veldig overdimensjonert... Du skal jo ikke ha det som et boligplan! Litt svikt gjør vel ingenting heller? Du skal jo ikke legge fliser på det!

Dimensjoneringen er jo gjort for å tåle belastninger på det verste mulige stedet, altså midt på bjelkene. Men setter du opp en springfjærmadrass på 1,20x2 meter så flytter du jo belastningene bort fra midten ut til kantene.

Hele indre langsiden kan du jo feste i veggen. Der blir det altså ingen svikt i det hele tatt. Det har man heller ikke tatt hensyn til i dimensjoneringen.
Hei, da forstår jeg! 6 bjelker sammen som 3 bjelker. Overdimensjonert, kanskje, men løsningen holder synes jeg og det er like greit med en så komplett konstruksjon som mulig, det får ikke kollapse! Det eneste er at det blir tunge bjelker å få opp men det burde løse seg på et eller annet vis, jeg kommer til å trenge hjelp i alle fall.
 
Nå begynner det jo å bli interessant hvordan planet skal festes i veggen... vinkeljern/balksko i stenderne eller en ramme med støtte fra gulvet?

Det er lett gjort at man overdimmensjonerer det som er lett å overdimmensjonere, men at man så glemmer det svakeste leddet... (hvor det nå holder til?)

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.