Hei på dere!
Skal montere en balktrapp til loftet og trenger litt input/tips/råd fra dere her.
Balktrappen er brukt, ikke en "feilbestilling", men mer et forsøk på å løse det "billig og tilstrekkelig bra" ;-)
Det viste seg å være litt feil helling på trinnene eller for kort til vår takhøyde, og har to forslag til løsning.
Forslag en er å endre hellingen på trinnene ved å legge inn en trekile, typ 1cm til 4cm i størrelse, mellom trinnene og balken. Blir litt pirkete å få til alle trekilene, men går an å løse (har noen tykke eikeplater å sage kiler av).
Dette gir en litt brattere trapp og sparer litt plass på "gulvlengden" i hallen, noe som bare er bra.
Forslag to er å montere balken mot garasjeveggen (lettbetong 200 mm) i stedet for mot bjelkelaget og lage et ekstra trinn i bjelkelaget oppå garasjeveggen. Da blir trappen i vater, og jeg slipper trekiler. Spørsmålet er holdbarheten mot lettbetongveggen? Det er to bjelker med en festeflate på cirka 200x100 som har to bolthull i hver.
Det er en lettbetongbjelke ved det ene festet, men vanlige blokker ved det indre. Trenger jeg å sette en type treplate for større festeflate, eller holder dette? Bolter i plugg eller kjemiske anker alternativt gjennomgående gjengestag inn i garasjen?
Mot gulvflisen tenkte jeg bare lime trappen på grunn av gulvvarme.
Å bygge en "plattform/ekstra trinn" på gulvet er det ikke plass til synes vi.
Takk for all input og ideer rundt dette
mvh Andreas