Hei. Jeg kan snakke og forstå svensk, men engelsk er mitt første språk så det er lettere å skrive på det for å bli forstått. Svar gjerne på svensk.

Jeg har nylig flyttet inn i et hus fra 1930-tallet med en veranda-aktig konstruksjon i betong bygget på huset senere, men usikkert når.

Det har blitt lappet mye opp mange ganger, og alt sprekker og løsner fra hverandre.

Det ene hjørnet har jeg klart å fikse ganske enkelt med en form, men det andre hjørnet er mye mer komplisert.

Når jeg fjernet den gamle betongen har jeg funnet at flisene ligger løs fra basen og svever uten støtte.

Noen tips om hvordan jeg kan fylle det slik at jeg kan begynne å bygge opp hjørnet igjen?

Takk på forhånd.

• Forvitret betonghjørne på veranda med synlig armering, omringet av teglvegger og metallrekkverk.
  • Ujevn overflate av slitt betong med synlige sprekker og en løs flis som delvis er skilt fra underlaget.
  • Ødelagt betongveranda fra 1930-tallet med sprukne fliser og murverk som har løsnet fra basen. Ujevn overflate med synlige steiner og sprekker.
Claes Sörmland
Jeg frykter at trappen har gjort sitt og at det er på tide å rive den og støpe en ny.

Men det går selvfølgelig å lappe og reparere. Jeg ville bare blande betongen tørrere (jordfuktig), som en mørtel, og fylle den i hulrommet. En bøtte med gråstein kan også være praktisk å fylle opp med. Bare trykk den inn i betongen etter hvert, det gir også armering. Sørg for å "prime" overflatene med flytende betong før du begynner, slik at den nye betongmørtelen får feste i den gamle støpingen. Ikke bygg for høyt så betongen synker. Du kan kanskje bygge dette i to til tre omganger, starte nedenfra og bygge oppover.

Slutt med denne faste betongen 2 cm innenfor endelig overflate. Når betongen har herdet i noen dager, kan du legge et lag for en fin overflate.

Jeg gjetter at det er vann som renner inn i konstruksjonen som frostsprenger den. Burde løses med mulighet for avrenning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.