Nå når overetasjen begynner å bli ferdig ser trappen enda styggere ut. Huset ble flyttet i 1920 og har tømmerstamme. Trappen hadde limt plastmatte som jeg møysommelig har tatt bort. Under matten ser det veldig trist ut, sprekker og slitt og bøyde spikre. Alt sitter halvveis løst og det knirker noe så infernalsk. Opprinnelig hadde jeg tenkt å satse på stepkit, men nå begynner jeg å føle meg mer radikal, bytte ut elendigheten! Stolpen som trappen krøker seg rundt er også stygg og skjev, hadde vært fint å erstatte den med en rett. Trinnene er nå laget av spontet virke 33mm tykt, og jeg tenkte å gjøre det samme, lime sammen spontede planker, sage ut samme form, og erstatte de gamle trinnene. De vertikale stykkene tenkte jeg ta limtre til, de skal males etterpå. Vangstykke finnes ikke, trinnene er innfelt i tømmerveggen samt i midtstolpen. Jeg tenker meg å først fjerne de vertikale plankene, bytte ut midtstolpen, og deretter ta ett trinn om gangen og bytte ut. Dette for å ikke være uten trapp under byggingen. Trenger det nye virket å tørkes ekstra før bruk? Blir det mer formstabilt hvis man bruker forholdsvis smale planker, så det slår seg mindre? Noe annet man bør tenke på? Antiknirk? Lim+skruer? Takknemlig for tips og råd.
Takk David! Faktum er, at jeg har allerede vært på trelastlageret, kom hjem med 36 lm 28x110 spontet. Samt bestilt en 90x90 limtrebjelke til stolpe, skulle komme hjem på 5 dager. Budsjett hittil; 620 kroner på virket, samt 300 for limtrebjelken. Med litt ditt&datt bør jeg klare meg under 2000. Holder som best på å hugge meg gjennom tretex og gammel perlestaff for å frilegge trappen helt inn til tømmeret. 30 grader varmt puh! Virket får ligge til seg noen uker, deretter monterer jeg trappen med bare en skrue i hver ende. Neste sommer skrur jeg det ordentlig sammen, samt pusser trappen som da bør ha slått seg ferdig. Det ville ikke vært feil med møbeltørt virke, lagret i 30 år... Nåja, ifølge fyren på trelastlageret var virket jeg kjøpte tørket til 7,5% fra starten.
Klikk her for å svare