1.335 lest ·
2 svar
1k lest
2 svar
Råd før tykkelse på tak og regle ut vegger
Vi skal lage et lag med luft mellom taket og ytterveggene i et hus fra 1947. Veggene skal lages ut 45 mm for å få plass til el og eventuelt pex-slange til radiatorslyngen. 45 mm isolering kommer monteres og også dampbrems. Deretter OSB og gips. Taket kommer til å lages med lag av luft og rettes om det ikke finnes noe alternativ.
Forutsetninger:
Plankvegg med loddrette planker, ganske rette vegger så trenger trolig ikke rette opp. Men det finnes lokale topper og daler som vanlig på plankvegger.
Taket trenger å rettes, det er sannsynligvis 5 cm eller mer forskjell mellom høyeste og laveste punkt. Takbjelkene sitter CC 80 cm.
Spørsmål:
Forutsetninger:
Plankvegg med loddrette planker, ganske rette vegger så trenger trolig ikke rette opp. Men det finnes lokale topper og daler som vanlig på plankvegger.
Taket trenger å rettes, det er sannsynligvis 5 cm eller mer forskjell mellom høyeste og laveste punkt. Takbjelkene sitter CC 80 cm.
Spørsmål:
- Hvordan bør jeg lage ut veggene? Siden det finnes lokale topper og daler så føles det dumt å skru regelene loddrett inn i veggen. Da mistenker jeg at toppene og dalene også følger med ut i gipsen, selv om det er minimalt. Jeg ser to alternativer:
- Alt1. Regel skrus vannrett i takbjelkene og i gulvet, deretter skrus loddrette regler mellom tak og gulv. På den måten bygges en ny og rett vegg opp, litt som å bygge opp en ny innervegg.
- Alt2. Regler skrus horisontalt cc 60 på hele veggen, på den måten baseres den nye veggen kun på toppene i plankveggen. Skruen settes der hver topp er på plankveggen samt masonitt eller lignende brukes for å shimse om jeg må skru i en dal. Loddrette kortlengder skrus cc 60 for å gi støtte for plateskjøter.
- Holder det med luftlag 22x70 mm om takbjelkene sitter cc 80, eller trenger jeg bruke 28x70?
- Bør jeg lage luftlag i taket først og deretter lage opp ytterveggene? Hvis det er tilfelle, hvordan fester jeg den vannrette veggregelen øverst på best mulig måte? Et alternativ jeg kan se er å feste den i plankveggen med eventuell shimse om det behøves for å matche den vannrette regelen nede ved gulvet.
- Er det noe negativt med å skru vannrett veggregel i gulvet, for eksempel hvis vi i fremtiden må bytte gulv? Gulvet som ligger i dag er spontfuru som sitter direkte på gulvbjelkene.
- Finnes det alternativer til å lage luftlag i taket for å beholde takhøyde? For eksempel dobbelt lag 6 mm gips med forskutte skjøter. Jeg forstår at ujevnheter vil synes, men jeg har vanskeligheter med å visualisere hvor ujevnt det vil bli og hvor mye som ville synes.
Er huset fra 1047 hadde jeg tilleggisolert mer f.eks. 2x70 og fått fuktsperren 1/3 inn fra den varme siden.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hjelp før bygging av bod
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Råd inför att bygga ny fasad
Fasad -
Hjälp inför projekt trädäck/trall till poolområde på marksten
Altan & Uteplats -
Råd kring besiktning inför ev. husköp
Köpa & Sälja hus -
Råd inför borttagning av asbestböjar