Vi skal lage et lag med luft mellom taket og ytterveggene i et hus fra 1947. Veggene skal lages ut 45 mm for å få plass til el og eventuelt pex-slange til radiatorslyngen. 45 mm isolering kommer monteres og også dampbrems. Deretter OSB og gips. Taket kommer til å lages med lag av luft og rettes om det ikke finnes noe alternativ.

Forutsetninger:
Plankvegg med loddrette planker, ganske rette vegger så trenger trolig ikke rette opp. Men det finnes lokale topper og daler som vanlig på plankvegger.
Taket trenger å rettes, det er sannsynligvis 5 cm eller mer forskjell mellom høyeste og laveste punkt. Takbjelkene sitter CC 80 cm.

Spørsmål:
  1. Hvordan bør jeg lage ut veggene? Siden det finnes lokale topper og daler så føles det dumt å skru regelene loddrett inn i veggen. Da mistenker jeg at toppene og dalene også følger med ut i gipsen, selv om det er minimalt. Jeg ser to alternativer:
    • Alt1. Regel skrus vannrett i takbjelkene og i gulvet, deretter skrus loddrette regler mellom tak og gulv. På den måten bygges en ny og rett vegg opp, litt som å bygge opp en ny innervegg.
    • Alt2. Regler skrus horisontalt cc 60 på hele veggen, på den måten baseres den nye veggen kun på toppene i plankveggen. Skruen settes der hver topp er på plankveggen samt masonitt eller lignende brukes for å shimse om jeg må skru i en dal. Loddrette kortlengder skrus cc 60 for å gi støtte for plateskjøter.
  2. Holder det med luftlag 22x70 mm om takbjelkene sitter cc 80, eller trenger jeg bruke 28x70?
  3. Bør jeg lage luftlag i taket først og deretter lage opp ytterveggene? Hvis det er tilfelle, hvordan fester jeg den vannrette veggregelen øverst på best mulig måte? Et alternativ jeg kan se er å feste den i plankveggen med eventuell shimse om det behøves for å matche den vannrette regelen nede ved gulvet.
  4. Er det noe negativt med å skru vannrett veggregel i gulvet, for eksempel hvis vi i fremtiden må bytte gulv? Gulvet som ligger i dag er spontfuru som sitter direkte på gulvbjelkene.
  5. Finnes det alternativer til å lage luftlag i taket for å beholde takhøyde? For eksempel dobbelt lag 6 mm gips med forskutte skjøter. Jeg forstår at ujevnheter vil synes, men jeg har vanskeligheter med å visualisere hvor ujevnt det vil bli og hvor mye som ville synes.

Er huset fra 1047 hadde jeg tilleggisolert mer f.eks. 2x70 og fått fuktsperren 1/3 inn fra den varme siden.

L Leif i Skåne skrev:
Er huset fra 1047 hadde jeg tilleggsisolert mer f.eks. 2x70 og fått dampsperren 1/3 inn fra den varme siden.
Takk for input. Huset er isolert utenfra ca 70mm. Så 45mm innenfra er nok for oss og burde ikke bli problem med hvor dampbremsen sitter da.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.