Hei!

Jeg er ny på dette med å fikse ting selv og har mange spørsmål. Håper jeg har havnet i riktig forumdel og at dere kan være overbærende med en noob.

Det er sånn at jeg har støtt på en del utfordringer med materialet i taket og noen av veggene når jeg skal feste ting.

Hva jeg har lest meg til så skal det altså dreie seg om lettbetong når det er grått, ganske grovkornet og svært porøst materiale. Stemmer det? Lager man tak i lettbetong? Bor i første etasje så har noen etasjer med leiligheter over meg hvis det spiller noen rolle byggmessig.

Jeg har forsøkt å sette opp et feste til en gardinstang i taket mitt, men møtte problemer allerede da jeg begynte, da det bare raste ut betong fra hullene på grunn av at det er så porøst og hullene utvidet seg i diameter utover boret sin størrelse. Jeg traff også en hindring i ett av borehullene etter en stund og turte ikke kjøre på hardere.

Kan det være stein iblandet betongen? En bekjent sa det, og jeg synes absolutt det ser ut som en steinbit i hullet som ble boret. Kan man bore i stein?

Men jeg løste det med en kortere plugg/skru i det ene hullet og litt større diameter i de andre hullene og det satt tilsynelatende bra i begynnelsen. Så løsnet det bare. Ikke skrue/plugg, men biter av taket raste ut. Nå henger festet i 1 av 3 skruer...

Hvordan skal jeg fikse dette? Har mulighet til å sette opp festet litt til siden i stedet og "begynne på nytt", antar at det er dypere hull som trengs for at taket ikke skal rase igjen?

Har dere noen anbefaling på hvordan jeg skal gå frem? Hvordan borer jeg uten at hullet utvides for eksempel? Hvor dype hull kan være nødvendig? Hvor dypt kan man bore uten risiko for å treffe viktige ting i huset, finnes det noen standard?

Sender med bilde av hvordan det ser ut.

Jeg har også litt trøbbel med et veggfeste som ikke sitter helt. Det er en yttervegg mot utsiden i tegl, slår man på veggen så lyder det noe hult men ganske stabilt. Når man borer i det, er det gråaktig, kornet og porøst. Men det er et hulrom omtrent 10–15 cm inn i veggen, det trekker fra borehullene så noen type ventilasjonsrom? Dreier det seg om lettbetong eller et annet materiale?

Jeg prøvde å sette opp festet med lettbetongplugger jeg kjøpte på Beijer. Men de øverste har sklidd ut omtrent halvveis i det minste. Den nederste sitter bra.

Festet sitter i hvert fall oppe og har vært der i et par uker, så det er sannsynligvis ikke fare for at det faller, men det ser ikke pent ut.

Kan man bruke ekspansjonsplugg i lettbetong? Tenkte at ettersom det er et hulrom bak, kanskje det fungerer. Jeg har også sett på Fill&Fix, er det noe å ha?

Mange spørsmål og håper dere kan hjelpe meg med noen i det minste.

God helg!

Mvh
Noob1

• Sprukket tak med lettbetong som smuldrer rundt skruer, et metallbeslag delvis festet.
Lizzardo
Test å bruke plugg fra Hilti.
I 9 av 10 tilfeller blir man overrasket over hvordan de kan feste der ingen annen plugg gjør det....

tommib
For å benytte det litt...

Først og fremst, velkommen til forumet!

Ja, man lager tak, eller egentlig etasjeskiller, i lettbetong. Da er det lettbetongbjelke med armering. Man lager også yttervegger i lettbetong. Basert på din beskrivelse, grovkornet og lett å bore i, høres det definitivt ut som lettbetong. Det ser også ut som det kan være lettbetong innerst på bildet ditt. Det ytre laget som er litt lysere er puss, den duger sjelden til å feste noe i.

Hvis det er snakk om lettbetong, så er det ingen steiner i. Derimot er det armeringsjern hvis det er etasjeskiller, som nevnt ovenfor. Trolig har du truffet et slikt.

Jeg ville ikke forsøkt å feste gardinstangfester (eller egentlig noe annet tungt) i et lettbetongtak. Det går, men siden belastningen blir aksial på skruen er det risiko for at du drar ut både skrue og plugg uansett hvor bra utstyr du bruker.

For lettbetong og tyngre innfestning ville jeg anbefalt Tox Ytox eller Fischer GB. De hamres inn og holder for ganske tunge laster når de sitter i veggene. Bor med trebor (billigste mulige, de slites) så får du penere og mer nøyaktige hull. Ikke bruk slag.

Det du har truffet på inne i ytterveggen er sannsynligvis luftspalten. Den er mellom lettbetongen og teglsteinen for å unngå at fuktighet trenger gjennom veggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.