Hei,
siden plasskravet hele tiden øker har jeg begynt å gjøre i stand et tidligere uinnredet rom i kjelleren. Huset er bygd på 50-tallet og veggene jeg vil gjøre i stand ser ut til å være murt med steiner som ligner på lecablokker men er litt mer robuste. Min tanke er bare å legge på en slags puss for så å male over det, da andre deler av kjelleren av tidligere eiere er gjort på lignende måte. Men underveis har noen spørsmål dukket opp.
Jeg har testet på en liten vegg med den mørtelen bygghandelen anbefalte.
http://www.weber.se/fasad-puts-och-...utsbruk/weberbase-224-puts-och-murbruk-c.html
Akkurat den veggen er satt opp i nyere tid og er murt med vanlige lecablokker.
Etter noen dagers tørking kan man fortsatt tydelig se fugene mellom lecablokkene som et fuktig mønster på det nymurte veggskiktet. Er dette "normalt" eller tyder det på fukt?
Den mørtelen som ble brukt opplever jeg som litt "sandete", hvis jeg tar med hånden på den så løsner det av og til små, små partikler. Er det greit å male direkte på dette eller skal man legge på noe fastere overflatelag? Et annet sted testet jeg i fjor å smøre på litt fugemasse etter vi la fliser og det minner meg mer om den overflaten jeg forventer. Er det et alternativ å gjøre slik eller blir en slik overflate så tett at ingen fukt verken slipper inn eller ut?
Hvis det er greit å male direkte på pussen, hvor lenge bør man la det tørke før man gjør det? (I kjelleren er det ca. 15 grader og litt fuktigere enn på de øvrige etasjene)
siden plasskravet hele tiden øker har jeg begynt å gjøre i stand et tidligere uinnredet rom i kjelleren. Huset er bygd på 50-tallet og veggene jeg vil gjøre i stand ser ut til å være murt med steiner som ligner på lecablokker men er litt mer robuste. Min tanke er bare å legge på en slags puss for så å male over det, da andre deler av kjelleren av tidligere eiere er gjort på lignende måte. Men underveis har noen spørsmål dukket opp.
Jeg har testet på en liten vegg med den mørtelen bygghandelen anbefalte.
http://www.weber.se/fasad-puts-och-...utsbruk/weberbase-224-puts-och-murbruk-c.html
Akkurat den veggen er satt opp i nyere tid og er murt med vanlige lecablokker.
Etter noen dagers tørking kan man fortsatt tydelig se fugene mellom lecablokkene som et fuktig mønster på det nymurte veggskiktet. Er dette "normalt" eller tyder det på fukt?
Den mørtelen som ble brukt opplever jeg som litt "sandete", hvis jeg tar med hånden på den så løsner det av og til små, små partikler. Er det greit å male direkte på dette eller skal man legge på noe fastere overflatelag? Et annet sted testet jeg i fjor å smøre på litt fugemasse etter vi la fliser og det minner meg mer om den overflaten jeg forventer. Er det et alternativ å gjøre slik eller blir en slik overflate så tett at ingen fukt verken slipper inn eller ut?
Hvis det er greit å male direkte på pussen, hvor lenge bør man la det tørke før man gjør det? (I kjelleren er det ca. 15 grader og litt fuktigere enn på de øvrige etasjene)
Det finnes en annen tråd på dette forumet ang. tørketid på puss:
http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/176546-torktid-innan-silikatfaerg.html#post1355294
At det noen ganger løsner små partikler fra pussen (som du beskriver det) er nok ganske normalt. Så lenge det ikke løsner for mye er det nok ingen fare. Skulle det løsne veldig mye kan det evt. være en indikasjon på at pussen er blandet feil?
http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/176546-torktid-innan-silikatfaerg.html#post1355294
At det noen ganger løsner små partikler fra pussen (som du beskriver det) er nok ganske normalt. Så lenge det ikke løsner for mye er det nok ingen fare. Skulle det løsne veldig mye kan det evt. være en indikasjon på at pussen er blandet feil?
hvor sensitivt er det med blandingen og sluttresultatet, si at man har fått i en eller et par desiliter for mye eller for lite på en anslått halv sekk vann når det skal være 5 liter til en 25kg-sekk, gjør en slik feilblanding merkbar forskjell? Jeg testet litt forskjellige blandinger i starten for å bli kjent med materialet og se hvordan egenskapene endret seg når jeg i starten syntes det var litt for tørt. Min tanke er at jeg bruker min første vegg til å teste og lære meg på slik at de øvrige blir som forventet.
Etter å ha sett på veggen ordentlig ser jeg at det på enkelte steder har blitt en glatt fin hard overflate, mens det på andre deler fortsatt virker som det er litt "løs sand". Jeg antar at det der har blitt for lite vann, alternativt at veggen bak har sugd til seg litt av vannet som var i blandingen. Kan jeg derav dra konklusjonen at man heller bør ha litt for mye vann enn litt for lite? Eller handler det om å også etter man har murt på blandingen fukte veggen med sprayflaske og sørge for at alt mørtel virkelig binder seg med væsken?
Eller kan det bli noen andre konsekvenser av for mye vann enn at det er vanskelig å få blandingen til å feste seg på veggen? Er det bedre å tilsette litt ekstra vann på slutten og legge på det siste utenpå det andre? Hva skjer om jeg legger et nytt lag oppå det gamle, er det en risiko for at det løsner om underlaget ikke er perfekt eller kan det nye binde seg med det gamle?
Eller kan det bli noen andre konsekvenser av for mye vann enn at det er vanskelig å få blandingen til å feste seg på veggen? Er det bedre å tilsette litt ekstra vann på slutten og legge på det siste utenpå det andre? Hva skjer om jeg legger et nytt lag oppå det gamle, er det en risiko for at det løsner om underlaget ikke er perfekt eller kan det nye binde seg med det gamle?
Vet ikke, men jeg pleier dels alltid å forvanne veggen som skal pusses så den ikke suger ut alt vannet fra pussen, dels pleier jeg alltid ettevante når pussen har begynt å herde, som man gjør med betong. Hittil har all puss blitt hard og fin!
Tror det var det som har vært problemet, første forsøket vannet jeg ikke veggen i det hele tatt, andre gangen brukte jeg en sprayflaske for å fukte den men et sted leste jeg at man kunne ta hageslangen og fukte skikkelig. Hvordan gjør dere som leser tråden?
Men konklusjonen burde være at man heller har litt for mye enn for lite vann.
Men konklusjonen burde være at man heller har litt for mye enn for lite vann.
Man pleier jo å si at man skal holde det fuktig i ca. 2 døgn for å sikre holdbarheten. Dette kan kanskje variere noe mellom produkter? Men generelt bør man holde det fuktig i denne tidsperioden.
Man skal holde det fuktig, ikke vått. Det holder sannsynligvis å spraye litt med en blomstersprøyte (avhengig av hvor stor veggen er?). Hovedsaken er at mørtelen ikke tørker med en gang. Deretter kan man jo også dekke til med plast for å slippe å spraye på vann like ofte.
Man skal holde det fuktig, ikke vått. Det holder sannsynligvis å spraye litt med en blomstersprøyte (avhengig av hvor stor veggen er?). Hovedsaken er at mørtelen ikke tørker med en gang. Deretter kan man jo også dekke til med plast for å slippe å spraye på vann like ofte.
Rommet har totalt 4,5 kvadratmeter gulvflate så det er ingen store vegger, en vegg på 1,5 x 2 meter som jeg har testet litt på og to vegger på ca 3x2 m. Men det er nok en god idé å ta en vegg om gangen til man har fått teken på teknikken 
Klikk her for å svare