Hei,
Lignende spørsmål har vært oppe i forumet før, men jeg trenger likevel litt råd.
Vi har et trehus fra 1923 (100 år Hurra!) med klassisk grunnmur i solide granittblokker. Eieren før har malt med en type plastfarge. Vi vil gjerne pusse opp dette slik som på bildene som er vedlagt. Vi har fjernet den gamle plastfargen. I et rom har vi prøvd å grunne og pusse med pussmørtel. Vi valgte å følge steinenes form for å bevare følelsen. Det ble utrolig pent, men totalt verdiløst, et lite dunk og hele veggen ramler ned, helt hult så det har jo ikke festet, sannsynligvis på grunn av mange ulike håndteringsfeil. Det er revet ned nå.
Uansett, hva gjør jeg i stedet? Jeg vurderer å fylle ut hulrommene med mindre steinbiter, og "fuge" for så å male med kalkfarge? Høres det fornuftig ut? Hva fyller jeg i så fall med for å ikke ha skjøt mellom hver steinblokk? Eller bør jeg feste glassfiberduk og prøve å pusse i stedet (igjen). Eller glassfiberduk og kalkfarge, går det engang?
Hjelp🫣 vil absolutt ikke sette gips, men vil helst bevare følelsen. Som en siste utvei har vi vurdert å mure med 70mm leca blokker og slett pusse. Ville vært så takknemlig for ideer 💡
Bilde 1: hvordan jeg vil at det skal se ut
Bilde 2,3: hvordan det ser ut nå
Lignende spørsmål har vært oppe i forumet før, men jeg trenger likevel litt råd.
Vi har et trehus fra 1923 (100 år Hurra!) med klassisk grunnmur i solide granittblokker. Eieren før har malt med en type plastfarge. Vi vil gjerne pusse opp dette slik som på bildene som er vedlagt. Vi har fjernet den gamle plastfargen. I et rom har vi prøvd å grunne og pusse med pussmørtel. Vi valgte å følge steinenes form for å bevare følelsen. Det ble utrolig pent, men totalt verdiløst, et lite dunk og hele veggen ramler ned, helt hult så det har jo ikke festet, sannsynligvis på grunn av mange ulike håndteringsfeil. Det er revet ned nå.
Uansett, hva gjør jeg i stedet? Jeg vurderer å fylle ut hulrommene med mindre steinbiter, og "fuge" for så å male med kalkfarge? Høres det fornuftig ut? Hva fyller jeg i så fall med for å ikke ha skjøt mellom hver steinblokk? Eller bør jeg feste glassfiberduk og prøve å pusse i stedet (igjen). Eller glassfiberduk og kalkfarge, går det engang?
Hjelp🫣 vil absolutt ikke sette gips, men vil helst bevare følelsen. Som en siste utvei har vi vurdert å mure med 70mm leca blokker og slett pusse. Ville vært så takknemlig for ideer 💡
Bilde 1: hvordan jeg vil at det skal se ut
Bilde 2,3: hvordan det ser ut nå
Prøv med å på en liten bit smøre med primer 2 ganger, så blander du til kalkmørtel blaskigt og slår på med en gråsugge (stor pensel) så det blir som et grovt sandpapir på veggen. La brinne til et døgn og puss deretter med kalkmørtel, såkalt sandpapir gjør at pussen sitter fast, har litt å bite i.
Hei, vi hadde på blaskig kalkmørtel før som fikk tørke ca et døgn, men ingen primer. Noen idé om primer?J jonaserik skrev:
Svar nei da jeg ikke har trengt det i huset, men andre som har brukt primer mot stein som ikke suger. Finnes litt å velge på.https://www.google.com/search?q=primer+icke+sugande+underlag&sca_esv=559711199&ei=JFTnZOL8LoWExc8PwduRmAU&oq=primer+icke+&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAaAhgCIgxwcmltZXIgaWNrZSAqAggAMgUQABiABEj8TVDBE1j1LHABeAGQAQCYAYwBoAH_C6oBBDEuMTK4AQHIAQD4AQHCAgoQABhHGNYEGLADwgIGEAAYFhgewgIIEAAYFhgeGArCAhEQLhiABBiLAxioAxikAxiRBcICCxAAGIAEGLEDGIMBwgIREC4YgAQYiwMYkQUYqAMYpAPiAwQYACBBiAYBkAYI&sclient=gws-wiz-serp
Tusen takk for råd og tips🙏🏻J jonaserik skrev:Svar nei da jeg ikke har trengt det i huset, men andre som har brukt primer mot stein som ikke suger. Finnes litt å velge på.https://www.google.com/search?q=primer+icke+sugande+underlag&sca_esv=559711199&ei=JFTnZOL8LoWExc8PwduRmAU&oq=primer+icke+&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAaAhgCIgxwcmltZXIgaWNrZSAqAggAMgUQABiABEj8TVDBE1j1LHABeAGQAQCYAYwBoAH_C6oBBDEuMTK4AQHIAQD4AQHCAgoQABhHGNYEGLADwgIGEAAYFhgewgIIEAAYFhgeGArCAhEQLhiABBiLAxioAxikAxiRBcICCxAAGIAEGLEDGIMBwgIREC4YgAQYiwMYkQUYqAMYpAPiAwQYACBBiAYBkAYI&sclient=gws-wiz-serp
Klikk her for å svare