Mikael_L
Tjaba.
Jeg har lyst til å sette opp en minerittplate bak den kommende ovnen, deretter pusse tynt eller gjøre noe annet som gir en pussstruktur og til slutt male med hvit silikatmaling (for den er vel varmebestandig?).

Jeg vil også gjerne ha litt riller i pussen, eller i det som ser ut som puss. Jeg vet ikke hva det heter, skrubbet overflate?
Omtrent slik:
post-1013-1216129067_thumb.jpg

Jeg håper noen har noen tips om hva slags materiale på minerittplaten som kan være passende.

Hvorfor ikke nettet og pusse med 20 mm puss? Vet ikke om du kan få den strukturen med plast puss.

Men jeg er usikker.

Mikael_L
Nå hadde jeg vel ikke tenkt at det skulle legges så tykt, men må det være så, så får det vel bli så. Kamin er jo ikke på plass ennå, så alt går jo å flytte litt fortsatt. :)

For å få den strukturen er det nok å male med strukturfarge.

Mikael_L
Det må i alle fall tåle en viss forhøyet temperatur over lange tider. Jeg vet ikke helt hvor varmt det blir der, men for eksempel en plastmaling tror jeg ikke holder ut i lengden.

Kan man blande sand i silikatmaling og så male med dette?

vil bare si at man ikke får pusse på mineritt ifølge deres selger, men bruk Aquapanel utvendig plate istedenfor.

• Liker
Therese von Hackwitz
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det må uansett tåle en viss forhøyet temperatur over lange perioder. Jeg vet ikke helt hvor varmt det blir der, men f.eks. en plastmaling tror jeg ikke vil holde i lengden.

Kan man blande sand i silikatmaling og så male med dette?
Man kan og man får. Gjorde det selv en gang. Dog ikke bak vedovnen.

Den overflaten burde vel nesten kunne oppnås med en kalkbørste. Er man litt lett på hånden og har en puss som er finkornet så burde det gå.

S
fargen tåler heten. iallfall i 2 år.
fyres hver dag gjennom vinteren

Mikael_L
Fredrik.engdahl skrev:
vill bara säga att man ikke får pusse på minerit ifølge deres selger uten bruk Aquapanel utvendige plate istedenfor.
Men hva er minerit for dritt-plate egentlig. :O

Er den laget av sukkerglasur eller ... :x

Går i stykker om den flislegges på, går i stykker om den pusses på ... :@

Det er vel bare masonitt og treetex som er dårligere plater. Jeg skal aldri aldri aldri noensinne mer kjøpe en mineritplate. :@

Ta Aquapanel men kjøp 2. Du kommer til å knekke en før den kommer opp.

Jeg ville tatt minerit og primet med primer+sand. Så "male/sparkle på" med farget sparkel. Struktur med tapetseringsbørste.

Klart. Men så ville jeg gjort.

Hvorfor ikke kle den med granittstein?
Eller bare bruke utendørsfix til klinker og skape struktur i denne? Den er ofte sementbasert.

Sist redigert:
Mikael_L
Ja fix burde vel også gå bra å "pusse" med, i et ganske tynt lag.

Ja om nå minerit tåler fix da ... :x

Jeg har allerede noen mineritplater, som jeg har hatt lyst til å få bruke.
Men om nå mineritplater er sånn dritt så må jeg kanskje kaste dem. Og i stedet kjøpe en kvalitetsskive som heter gipsplate i stedet. d^_^b

Gipsskiver får ikke brukes som brannbeskyttelse bak ovner. Jeg prøvde. Det ble et nei.

Mikael_L
Jeg har allerede den godkjente avstanden til brennbar vegg klar. Men jeg vil gjøre veggen litt penere.

Granit på minerit. Liker du det ikke?

• Svart ovn foran granittvegg med glassplate på tregulv.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.