Er på vei til å bygge et enetasjes hus, men har ikke bestemt fasadematerialet ennå. Vi har et tilbud på puss med Finja Iso-fin, men har fått indikasjoner på at det blir noe billigere med STO

Noen som har noen erfaring med begge?

/Fredrik

Vi bruker BluClad plate som man kan pusse direkte på.

En bedre metode enn vanlig STO puss og andre pussmetoder med myke underlag.

For å ikke skrive om. Se på tråden "Hva er STO puss" der skrev jeg om denne metoden.

Dessverre er det ikke så enkelt at man bare kan si direkte at en metode er bedre enn en annen. Sto har sine ulemper, men også fordeler. En fordel er at det er lett og elastisk, noe som gjør at man kan pusse uten bevegelsesfuger. Visse andre pussystemer krever bevegelsesfuger her og der, og gjør man feil, blir det garantert sprekker.

En annen fordel med Sto er at man bruker innfarget puss, mens andre systemer krever maling (på en eller annen måte) etter at man har pusset huset. Jeg har selv sett temmelig nye større flerfamiliehus hvor malingen på pussen allerede har flasset av fordi man har gjort noe galt.

Enda en fordel med Sto er at den limte celloplasten gir en ekstra isolasjon helt uten kuldebroer.

Ingenting er enkelt. Selv er jeg allikevel ikke helt solgt på Sto, men det virker likevel ikke helt feil sammenlignet med visse andre tyngre og dyrere systemer.

I tidens morgen levde jeg i mørket og trodde at man valgte puss for å slippe problemer, men jeg innser at en trefasade tross alt ikke er så dum om man vedlikeholder den som man skal. Tre er lettere å forstå seg på om man trenger å fikse litt selv, og man får et nytt hus hver gang man maler om. Et pusset hus kan kanskje være vedlikeholdsfritt en stund, men det betyr ikke at det er vakkert etter ti år. Uansett pussmetode.

Men visse hus passer ikke i tre og visse ikke i puss.

Utvikling innen bygg finnes på alle områder, også som her når det gjelder pussystem.
Denne metoden har blitt brukt, som jeg sa tidligere, i mange år i mange land. At vi ikke har visst det er bare fordi de som importerer platen ikke har markedsført den for villamarkedet. Det er først nå som de mener at det finnes en annen marked enn industri og eiendom.

At jeg fant metoden er bare fordi jeg lette på internett for å se hvordan de gjorde det i andre land.
Gjennom England og Tyskland så jeg at det fantes denne metoden. Jeg sendte en forespørsel til selskapet som produserer platen, og de henviste meg til Ljungberg i Sverige.
Jeg ringte til Ljungberg, og visst fantes det hus som allerede hadde brukt metoden med suksess i Sverige.

Her har du informasjon om hva BluClad er.
Kan fortelle at Ljungberg anbefaler Serpo Monosystem fra Maxit som pussmetode for BluClad.

Bluclad

Ubrennbar, hygroskopisk og frostsikker fasadeplate
laget av kalsiumsilikat, organiske fibre, og
mineralske fyllmaterialer. Overflaten er behandlet
med vannavvisende primer. Bluclad er beregnet for
montering på tre- eller stålskelet som underlag
for skjøtefrie, ventilerte tynnpussystemer.

Mål - Vekt

Tykkelse: 10 mm.
Format: 790 x 1200 mm eller 1200 x 2400 mm.
Densitet: 1100 kg/m3.
Vekt: 12,0 kg/m2.

Utseende

Bluclad har en lys beigegrå overflate med glatt forside
og rå bakside.

Bruksegenskaper

Bøyestyrke: 14 N/mm2.
E-modul: 10 kN/mm2.
Max fuktbevegelser (30-90 %): 0,5 mm/m.
Termisk ekspansjonskoeffisient: 7,5 x 10-6 m/mK.
Termisk konduktivitetskoeffisient: 0,19 W/mK.
Branntekniske egenskaper: ubrennbart materiale og
tennbeskyttende kledning med overflatesjikt klasse I.
Høy resistens mot mange levende organismer
(sopp, bakterier, insekter og skadedyr).

Miljøvennlig, avgir ingen farlige utslipp.

Bruksområder

Bluclad er beregnet for bruk som komponent
i utprøvde organiske fasadepussystemer med skjøtefritt
overflate. Platen er formstabil, hvilket gjør at monteringen skal skje
”kant i kant”
. Montering skal ikke skje under bakken eller
for motfylling, men platen kan etterlates ubehandlet under byggingstiden (maks 6 måneder) for etterfølgende overflatebehandling

Monteringsanvisninger

Bluclad kan enkelt bearbeides med vanlige håndverktøy og skruing kan skje uten forboring.
For detaljerte anvisninger hva gjelder konstruksjonsutforming og montering henvises til separat
brosjyre eller www.ljungberg.se.

Om det passer å pusse et hus eller ikke er det opp til hver enkelt å avgjøre. Det er bare et spørsmål om smak.

Sweli skrev:
Vi bruker BluClad plate som man kan pusse direkte på.

En bedre metode enn vanlig STO puss og andre puss metoder med myke underlag.

For å ikke skrive om. Se på tråden "Vad är STO puts" der skrev jeg om denne metoden.
Hvorfor er den bedre, kan du svare på det?

Av den enkle grunn at BluClad er en sementbasert plate. Den er veldig hard. Det er som å pusse på betong.

Tester som er gjort i England viste at Sto puss på denne platen viser ingen sprekker i fugene og er veldig stabilt. Testen er gjort i 5 omganger med all slags vær. Hvis jeg ikke husker feil (kan sjekke) fra -20 g til +50 g.

Du kan lese om sertifiseringen om hvem som gjorde det her:

http://www.brecertification.co.uk/pdf/Cert_57_(Nov_99).pdf

Sweli skrev:
Av den enkle grunnen at BluClad er en sementbasert plate. Den er veldig hard. Det er som å pusse på betong.
Men i noen tilfeller VIL man ha en tilleggsisolasjon og ser det som en fordel med 50 mm cellplast under pussen. Ta Combimix der man pusser med fiberforsterket puss på et metallnett over 50 mm cellplast. Den overflaten blir også så hard at du kan slå med en hammer på den.

Jeg ser det som en fordel å få ekstra isolasjon hvis man har trebjelkelag. Også med Sto. (Og da mener jeg Sto gjennomfarget tynnpuss på cellplast. Sto har jo også andre systemer som også brukes til f.eks. BluClad.)

Det ene systemet utelukker ikke det andre og som vanlig må man veie for- og ulemper.

Sweli skrev:
Tester som har blitt gjort i England viste at Sto puss på denne platen viser ingen sprekker i fugene og er veldig stabilt.
Testen har blitt gjort i 5 omganger med all slags vær. Om jeg ikke husker feil (kan sjekke) fra -20 g til +50 g.
Og dette dreide seg om et helt hus med trebjelkelag?

Man kan også ekstraisolere bak denne platen.

De tester jeg refererer er det sertifikatet som Calsil (produsent) søkte om for nettopp denne platen for bruk i Europa.

Det er hva filen jeg publiserte her handlet om.

Der anbefales platen for bruk til fasader på trehus bl.a. i kombinasjon med Sto puss.

Hvis du åpner filen har de bilder på hvordan konstruksjonen skal se ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.