Hei,

Jeg tenkte å pusse garasjen min og har kjøpt "Fiberputs B" fra Finja og diverse utstyr. Samt sett på mengder av YouTube-klipp.

Men jeg har ikke helt kontroll på noen ting, som for eksempel hvor lenge man skal vente før man går i gang med pussebrettet? Og hva gjør man hvis man ikke rekker å bli ferdig og må avbryte?

Og hvis det finnes andre triks som jeg burde kjenne til så klart!

G Galten skrev:
Hei,

Jeg tenkte å pusse garasjen min og har kjøpt hjem ”Fiberputs B” fra Finja og diverse attiraljer. Samt sett på youtubeklipp i mengder

Men jeg har ikke helt taket på noen ting, som for eksempel hvor lenge man skal vente før man går i gang med pussemaskinen? Og hva gjør man hvis man ikke rekker å bli ferdig og må avbryte?

Og om det finnes andre triks som jeg burde vite om så klart!
Jeg kan dessverre ikke gi deg noen råd, men jeg har forsøkt selv og syntes at YT-klippene er veldig optimistiske. Jeg tror det kreves en masse øving før det blir bra. Men jeg håper du har mer talent enn meg.

Gav meg på prosjektet i dag, synes det gikk over forventning. Kleta på pusset og så filtpussbrett på det. Veggen er ikke helt glatt men synes ikke det gjør noe i en garasje Vegg i et garasjeprosjekt med filt påført puss. Veggen ser litt ujevn ut, men dette er akseptabelt for garasjeformålet. Pusset garasjevegg med ujevn overflate, omgitt av røde teglsteinspilarer og grovt gulv, viser fremgang i renoveringsprosjekt.

• Liker
Dublin og 13 andre
  • Laddar…
F
G Galten skrev:
Ga meg på prosjektet i dag, synes det gikk over forventningene. Klette på pussen og så filtpussbrett på det. Veggen er ikke helt glatt, men synes det ikke gjør noe i en garasje [bilde][bilde]
Har du satt lister for å få det jevntykk og glatt eller bare kaster du på?

• Liker
peter_65
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du satt lister för att få det jevntjukt og slett eller bare kaster du på?
Jeg bare kastet på og prøvde å få det noenlunde jevnt med øyemål

• Liker
yonna og 2 andre
  • Laddar…
B
Flott jobbet, blir bra!

Har for meg at man skal vente minst 14 dager på nypussede overflater før man maler.

• Liker
Galten
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Snyggt jobbat, blir bra!

Har for meg at man skal vente minst 14 dager på nypussede overflater før man maler.
2-3 måneder bør man vente før man maler da mye fukt skal ut.

• Liker
Galten
  • Laddar…
Det er bra info, hadde tenkt å male det hvitt senere

Er det silikatmaling som gjelder da?

Det finnes forskjellige skoler i den saken. Enkelte malingsprodusenter mener at plastmaling er bra, for da blir det tydelig om man har fuktproblemer….
Jeg har kjørt silikat i kjelleren.

• Liker
Galten
  • Laddar…
F
H hempularen skrev:
Det finnes ulike skoler i det spørsmålet. Enkelte malingprodusenter mener at plastmaling er bra, for da blir det tydelig om man har fuktproblemer….
Jeg har brukt silikat i kjelleren.
Man får vite det også med silikatmaling, det blir utfellinger fra fugen om det er murt.

Når det gjelder selve nyansen, har jeg fått for meg at man må ha silikatfarge for å få det "gnistrende" hvitt? At så hvitt blir det aldri med vanlig veggmaling

Men det er mulig at det er mer en fordom enn fakta fra min side

F
G Galten skrev:
Når det gjelder selve nyansen har jeg fått for meg at man må ha silikatfarge for å få det "gnistrende" hvitt? Så hvitt blir det aldri med vanlig veggmaling

Men det er mulig at det er mer en fordom enn fakta fra min side
Er du sikker på det? Jeg synes silikatmalingen er forholdsvis matt.

• Liker
Galten
  • Laddar…
F fsn skrev:
Er du sikker på det? Jeg synes silikatforgen er forholdsvis matt.
Jeg er ikke sikker 👍

T
Vi har noen pussede innervegger med plastmaling i kjelleren, og det har generelt blitt maling som løsner og puss som har brutt ned til "støv"/grus nede ved gulvet - trolig på grunn av fukt som kommer gjennom platen. (eldre hus uten kapillærbrytende grus eller isolering under). På ytterveggene sitter det treullit som er pusset på og der er det ikke samme problem med fukt bortsett fra i hjørner der nedløpsrørene har gått ned for nær fasaden...

De veggene som jeg har malt om med silikatmaling (primer og maling) har jeg ikke det problemet, så jeg tror at silikatmalingen er mer gjennomtrengelig for fukt og dermed ingen flass eller bobler der.
Jeg ville aldri malt med akrylatmaling på puss i dag.

• Liker
Galten
  • Laddar…
En skikkelig ruskete og regnfull dag i dag. Gikk ut i garasjen og ble møtt av dette 🤔
Veggen hadde jevn farge i går
Virker som det regner gjennom veggen?

Vått område på garasjevegg antyder fuktinntrengning etter regnvær.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.