Pusset innvendig vegg i kjeller med Byggmax pussmørtel C. Nå, etter noen uker, har jeg innsett at på enkelte steder har pussen bare blitt til et tynt hardt ytre skall, mens innsiden av pussen, nærmest veggen, har blitt til tørt grus. Jeg vedlegger et bilde av dette. Noen som vet hva dette kan skyldes? For tørr vegg eller kan det skyldes at jeg har brukt for mye vann når jeg filtret veggen? Hvis ønskelig kan jeg skrive hvordan jeg gikk frem når jeg pusset veggen. Takk på forhånd,

• Skadet pusslag på kjellervegg viser sprekker og løs, grusaktig innside mens yttersiden er et hardt skall. Brukt Byggmax pussmørtel C.
Hvordan blandet du pussen?

P
Hvor lang tid tok det mellom du blandet og pusset ut hele blandingen?
Og har du lagt flere lag?

Her er jeg amatør, men vanna du underlaget ordentlig? Fenomenet kan oppstå blant annet om underlaget suger til seg alt vann fra pussmørtelen før det rekker å tørke. Samme grunn til at man bruker primer før flislegging osv. Og da blir det typisk akkurat slik at lagene nærmest underlaget aldri herder.

• Liker
cotillion
  • Laddar…
Pussen ble blandet etter alle kunstens regler ved hjelp av tombola, det ble blandet i 10 minutter med nøye oppmålt mengde kaldt vann i henhold til bruksanvisningen.
Tid til at jeg brukte pussen var mindre enn en time og består av Et lag puss på 6mm tykt.
Vegggen ble vannet med kalkbørste og vann på forhånd, penslet vann slik at veggen ble mørk, men ikke "pølig"
@hempularen, meget mulig at det er årsaken.

For mye vann, da pleier man å få slipp..

For meg ser det ut som pusset har tørket snarere enn herdet. Et sugende underlag som ikke har blitt vannet nok med muligvis en aspekt av sterk uttørking av overflaten på pusset.

Teorien kan noen ganger bekreftes ved at man tar litt av det pusset som ikke ble som det skulle, sørger for at det igjen blir finfordelt og deretter blander det opp igjen. Hvis det da herder videre, er det et tegn på at det har tørket snarere enn herdet ferdig. Selvfølgelig er det ikke "full sprutt" på den andre blandingsomgangen, men reaksjonen blir en annen enn den som blir med ferdigherdet puss da man bare får "våt grus/sand" ved et slikt forsøk.

@mrstack, høres ut som en forbaska god idé!
Jeg tror det finnes to mulige årsaker, Enten har jeg brukt for mye vann ved filting av veggen og derfor vasket bort alt unntatt sanden eller at veggen har sugd opp alt vannet.
Testet du foreslår bør jo vise hvilket av disse to som er feilen.
Takk!

P
S Snoris skrev:
.... nøye oppmålt mengde kaldt vann i henhold til bruksanvisningen.....
Det er ingen eksakt måling som står der. Det er mer en veiledning.
Man må "føle" om det skal være mer eller mindre.
For mye vann så får du puss som "henger ut" fra veggen og det er ikke sikkert at du ser det før pussen kommer nedfallende.

Sist redigert:
Kanskje skulle sprayet veggen når det tørket med?

Hvilket materiale består pussunderlaget av?

Jeg har selv utrolig sugende vegger av tegl som må forvannes døgnet før arbeidet påbegynnes, ellers ramler pussen av.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.