Nå må jeg spørre forumets samlede kompetanse igjen.
For litt over ett år siden fikk vi hjelp av et firma til å bygge en liten støttemur i forbindelse med at parkeringsplassen vår ble gjort i stand. Muren ble støpt i normal plywoodform og pusset deretter. Nå har denne pusspussen begynt å løsne, og jeg er litt nysgjerrig på hvorfor det skjer.
Vi har selvsagt kontaktet firmaet som gir 3 års garanti, og de skal komme hit og se på dette (og ytterligere en ting som dog er mer selvfølgelig).
Kan dere på bildet nedenfor se direkte hva firmaet har gjort feil? Jeg vil gjerne ha litt på bena om det oppstår en diskusjon om hvorvidt de skal utbedre skadene eller ikke, og om de tar på seg det (noe jeg tror de vil gjøre) hvordan de skal gjøre annerledes for at ikke det samme skal skje igjen.
Kan de hevde at vi har gjort noe som har forårsaket pussen å slippe?
Jo, frostsprengning føles som den mest sannsynlige årsaken. Men hvorfor har det skjedd? Skal man ikke kunne pusse betong uten at fuktigheten trenger inn og sprenger den bort når det fryser? Sokkel til huset vårt er jo pusset og den har ikke sprengt løs.
Angående krøning, jeg gjetter at det er at man gjør overflaten konveks. Dette er ikke gjort, men hele muren heller svakt ned mot den ene som vises på bildet.
Så risikoen er at firmaet sier at siden vi ikke har malt overflaten så tar de ikke ompussering på garanti?
Ja, risikoen er vel at de hevder at den ikke er værsikret... Sjansen finnes jo også at de fikser dette uten klaging. ☺
I min verden er dette omtrent som å ansette en snekker for å bygge et rekkverk med overligger i ubehandlet tre, la være å olje/male treet, og så reklamere over at overliggeren har begynt å mugne/råtne.
På den andre siden: har dere bestilt en mur som står under åpen himmel burde håndverkeren kanskje ha konstruert den så den blir "mer værbestandig" kan man synes? Alternativt informert dere om å sette plåt på toppen, behandle den, etc.
Jeg er dårlig på jussen og har ingen anelse om hva dere har avtalt med hverandre?
Nå vet jeg ikke hvor lang muren er, men handler det bare om noen meter er det ikke så dyrt å utbedre, uansett om det blir du eller firmaet som utbedrer.
Jeg er helt med deg i ditt resonnement eviljava, selv om jeg kanskje tenker at puss burde stå imot elementene litt bedre enn ubehandlet tre. Jeg husker faktisk ikke om firmaet informerte oss om at det var viktig å male pussen eller ikke.
Til saken hører at de ikke har vært 100%-ige i utførelsen i flere andre deler av jobben, så jeg ville mest få forumets syn på om pussen har vært åpenbart feilgjort. For eksempel om den er for tynn.
Hevder firmaet at vi har del i at pussen har løsnet, så kommer jeg ikke til å krangle med dem om det, men antagelig utbedre det selv.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.