BirgitS
T tuffebulle skrev:
Perfekt, bare å lese på nå! Alle veggene hadde samme pussede overflate da jeg rev ned tapetene, så det er nok det samme i hele leiligheten, seigt! Får lete etter blokker nå når jeg skal henge noe 😅
Vet du når huset er bygd?
I en viss periode hadde man tegl til det meste, men i en annen periode hadde man det stort sett bare til bærende vegger og billigere materialer i andre vegger, og under 1920-tallet var det mye pussede plankvegger. Framfor alt under 1940-tallet forekom det en masse rare produkter på grunn av krigen.

BirgitS BirgitS skrev:
Vet du når huset er bygget?
I en periode brukte man tegl til det meste, men i en annen hadde man det stort sett bare til bærende vegger og billigere materialer i andre vegger, og under 1920-tallet var det mange pussede plankvegger. Spesielt under 1940-tallet forekom det en masse rare produkter på grunn av krigen.
1944 så vidt jeg kan se!

T tuffebulle skrev:
Etter en test for å grave litt i veggen (den skal uansett tapetseres) så ser jeg at det er pusset tegl, hva er deres erfaringer når det gjelder dette?

Hyggelig kveld!
Blir til å finne en stein å feste og ikke havne i fugen, for da er det kjørt med alle innfestinger som er gjort.

J jonaserik skrev:
Blir til å finne en stein å feste og ikke havne i fugen, for da er det kjørt med alle innfestinger som er gjort.
Seigt! Men så er det jo! Finnes det noen tips&tricks for å lokalisere steinene lettere eller er det bare å tilfeldig ta tog til man finner gull? 🙏

BirgitS
T tuffebulle skrev:
1944 så vidt jeg kan se!
Da kan det godt skjule seg forskjellige materialer bak pussen.

Jepp det er vanskelig å finne en stein på deler av midten som det bør være. Om du ser i din retning så er det litt heisann på vannrett muring, samt at det er slik man gjorde før, sleiva på mørtel og la dit en stein. I dag ved muring så ligger steinene ganske nøyaktig i vater og fugene er stort sett like i hele veggen. Så om du skulle havne i en fuge, så blir det å grave ut en del et stykke inn og fylle helt inn i bunnen med masse. For å gjøre en lang skriftlig forklaring fra meg om å feste i skitvegg/fuge så kan du lese litt her, men ikke glem å ta blomstersprøyten og bløte opp hullet før en masse trykkes inn, dette for at ikke fugemassen skal tørke direkte mot materialet i hullet, gjør ingenting om det blir litt vått, det tørker raskt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hyllor-pa-extremt-poroes-vaegg.267235/

S
Ytterveggene kan være puss med luftspalte mot stommen. Unngå dem. 🫣😉

J jonaserik skrev:
Jepp det er vanskelig å finne en stein på deler av midten som det bør være. Om du ser i ditt hold så er det litt heisan på vannrett muring, samt at det er så man gjorde før, sleiva på mørtel og la dit en stein. I dag ved muring så ligger steinene ganske nøyaktig i vater og fugene er stort sett like i hele veggen. Så om du skulle havne i en fuge, så blir det å grave ut en del et stykke inn og fylle helt inn i bunnen med masse. For å gjøre en lang skrivning fra meg om å feste i skitvegg/fuge så kan du lese litt her, men ikke glem å ta blomstersprøyten og fukte opp hullet før en masse trykkes inn, dette for at ikke fugemassen skal tørke direkte mot materialet i hullet, gjør ingenting om det blir litt vått, det tørker raskt.

[lenke]
Flott! Tusen takk! Settes pris på!

S sinuslinus skrev:
Ytterveggene kan være pusset med luftspalte mot stommen. Unngå dem. 🫣😉
altså ingen murstein eller hva mener du? 😬

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.