25.819 lest ·
18 svar
26k lest
18 svar
Pusse yttervegger i kjelleren på innsiden
Jeg tok inn viss hjelp for min kalkpussing av kjellervegger og tak. De som skulle utføre det arbeidet ville gjøre de litt større reparasjonene med gipsmørtel, delvis fordi det er mer lettarbeidet, og delvis fordi det kan legges på i tykkere lag av gangen.
Jeg sjekket med produsenten, hvem det nå var, og de frarådet sterkt å bruke [den] gipsmørtelen hvis det var risiko for inntrengende fuktighet:
- dels fordi gipsen er tettere og ikke slapp gjennom fuktigheten like bra
- dels fordi den ikke holdt for det i lengden.
Så kan det sikkert finnes andre, mer egnede gipstyper. Personlig synes jeg imidlertid at overflaten blir mer levende med tradisjonell puss, men det er jo en smakssak.
Dessuten er gipsmørtel som grunnlag for kalkpuss ikke en vellykket kombinasjon når det gjelder vedheft.
Jeg sjekket med produsenten, hvem det nå var, og de frarådet sterkt å bruke [den] gipsmørtelen hvis det var risiko for inntrengende fuktighet:
- dels fordi gipsen er tettere og ikke slapp gjennom fuktigheten like bra
- dels fordi den ikke holdt for det i lengden.
Så kan det sikkert finnes andre, mer egnede gipstyper. Personlig synes jeg imidlertid at overflaten blir mer levende med tradisjonell puss, men det er jo en smakssak.
Dessuten er gipsmørtel som grunnlag for kalkpuss ikke en vellykket kombinasjon når det gjelder vedheft.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Ja - gipsen blir litt mykere når den blir fuktig men gjenvinner sin styrke når den har tørket... Og gipsen har en dårligere mulighet til å slippe gjennom fukt enn kalkmørtel - men hvordan kalkmørtelen ser ut når den står og er fuktig vet dere jo - det faller av veggen. Gipsemørtelen har samme evne til å slippe gjennom fukt som en KC-mørtel... Og er det pressende vann i veggen kanskje man burde vurdere å drenere først
Oppstigende fukt fra platen har gipsemørtelen ingen problemer med å håndtere - den kanskje må være ubehandlet eller malt med KC-maling som man forsterker med litt vedheft...
Spørsmålet om gips på kjellervegger har blitt diskutert en del før her på forumet. LyckeK virker å være en fyr man ikke snakker bort i puss- og mørtelsammenheng, men Maxits support har ved to anledninger frarådet meg fra å pusse kjellervegger som ligger under jord med gips puss, hvis det er en viss "fuktrisiko". Av den grunn kommer jeg selv til å pusse alle ytterkjellervegger under jord med riktig mørtel og alle andre kjellervegger med gips puss.
Klikk her for å svare