25.811 lest ·
18 svar
26k lest
18 svar
Pusse yttervegger i kjelleren på innsiden
Side 1 av 2
Hei!
Litt spørsmål angående pusse yttervegger av lettbetong i kjelleren, altså på innsiden.
Dette vil vi gjøre for å slippe å se borehull og annet.
Pusse slik at det blir litt uregelmessige mønstre, nesten som de har det i middelhavslandene.
Går det?
Er det hensiktsmessig ettersom en slik yttervegg skal jo "puste".
Hva skal man bruke for puss?
Litt spørsmål angående pusse yttervegger av lettbetong i kjelleren, altså på innsiden.
Dette vil vi gjøre for å slippe å se borehull og annet.
Pusse slik at det blir litt uregelmessige mønstre, nesten som de har det i middelhavslandene.
Går det?
Er det hensiktsmessig ettersom en slik yttervegg skal jo "puste".
Hva skal man bruke for puss?
Hei!
Ettersom veggene ikke er isolerte, er det viktig å ikke stenge inne fuktigheten, akkurat som du nevner.
Kalksteinsmur puster og du får det resultatet som du ønsker. Det blir veldig fint, ser ut som en ekte gammel kjeller.
// Snäckan
Ettersom veggene ikke er isolerte, er det viktig å ikke stenge inne fuktigheten, akkurat som du nevner.
Kalksteinsmur puster og du får det resultatet som du ønsker. Det blir veldig fint, ser ut som en ekte gammel kjeller.
// Snäckan
Kalkpuss blander man selv av lesket kalk som man kjøper per sekk (ca 120kr/sekk) og pussand (størrelse maks 1mm) som man kjøper på nærmeste grusutlevering eller der man henter grus, makadam :-/.gerge skrev:
1 del kalk + 3 deler sand + vann til blandingen blir som tykk sparkel. Bland luftig og deretter er den klar til bruk. Kan spares til neste dag om man dekker over lufttett med f.eks plastfolie.
Vegger skal forvannes før pussing.
Det var den enkleste beskrivelsen .... bra beskrivelse finnes på dinbyggare-nettsiden.
gaia
Finnes et antall forskjellige leverandører av ferdig tørrmørtel og også ferdigblandet våt mørtel. Prislappen blir jo i og for seg deretter sammenlignet med Gaias forslag. Maxits 142/144 er vel kanskje de som er lettest å få tak på.
Kan vel nevnes også at Maxits support hevder at kalkpussets vedheft på [lett]betong er såder... Har ingen egen mening i saken uten fulgte deres anbefaling, dvs armeringsnett. Finnes litt finere variant, omtrent som hønsenetting, på rull i passelig mengde.
Kan vel nevnes også at Maxits support hevder at kalkpussets vedheft på [lett]betong er såder... Har ingen egen mening i saken uten fulgte deres anbefaling, dvs armeringsnett. Finnes litt finere variant, omtrent som hønsenetting, på rull i passelig mengde.
ja ja, jeg har bare erfaringer med å pusse uten nett på gammel kalkpuss og på vanlig rød tegl (?).swehjo skrev:
Bare underlaget er noe sugende (som f.eks. tegl) og formstabil (ikke tre) så pleier det å feste seg uten nett, har jeg erfart
Nett og striematter pleide man å bruke når man kalkpusset på trevegger (reverbering) som var ustabile, men jeg kan ikke komme på en forklaring hvorfor skal man ha nett på betongen/ lettbetongen. Den kanskje fester seg ikke hardt nok til underlaget?
gaia
Det var nettopp det som skulle være problemet. Selv er jeg vel litt tvilende til dette med dårligere vedhefting siden veggene tidligere har vært pusset med kalkpuss uten nett, og det har fungert (bortsett fra der fuktigheten hadde trengt inn og da hadde vel ikke nett hjulpet heller).gaia skrev:
Uansett, jeg armerte for å være på den sikre siden. Delvis fordi - om jeg har forstått saken riktig - kalkpuss ikke alltid er kalkpuss lenger, så å si. Det blandes ofte inn en masse merkelige ting i ferdige tørrmørtler for å "forbedre ditten" og "øke datten" og det endrer selvfølgelig egenskapene. 100% ren kalkpuss mistenker jeg at man må henvende seg til firmaer som for eksempel Målar- eller Gotlandskalk for å få, eller alternativt blande selv.
Ingenting sånt må selvfølgelig være igjen når man arbeider med mineralbaserte produkter. 😊
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Du har vel sjekket at det ikke er BLÅ LETTBETONG!
G66 er gyprocs gipsmørtel og gypsum kommer fra maxit...
På en vegg av lettbetong som "kanskje" har vært malt finnes det bare ett svar - gipsmørtel
Og gaia at du fikk vedheftning på din murstein er jo noe helt annet å få vedheftning med en kalkmørtel på lettbetong - selv om jeg heller ikke tror det er noe problem - INNENDØRS - aldri kalkmørtel på lettbetong utendørs.
Den lille fortjenesten du gjør ved å blande selv for pussing utendørs oppveies ikke av risikoen du tar ved å ikke bruke en kontrollert mørtel fra fabrikk - innendørs er det helt ok.
Det eneste man kan pusse utendørs med kalkmørtel er murstein og ebrevninger.
Kalkmørtel er alltid kalkmørtel - om man ikke kjøper den fra sto!
De tilsetninger man gjør i kalkmørtel gjorde murerne på arbeidsplassen tidligere - litt oppvaskmiddel - litt pottaske - litt leire eller noe som gjorde mørtelen smidig å arbeide med - men det var bare arbeidsbarheten som avgjorde - hvor holdbar den ble hadde man liten aning om.
Før kjøpte man skitten kalk til utvendige arbeider - den skitne var egentlig forurensninger som gjorde mørtelen hydraulisk - den reagerte med vann - ikke med luften som en ren kalkmørtel gjør.
Og at gerge ikke fant noen "kalksteinsmørtel" er jo ikke så rart - jeg har aldri hørt om den
//LyckeK
G66 er gyprocs gipsmørtel og gypsum kommer fra maxit...
På en vegg av lettbetong som "kanskje" har vært malt finnes det bare ett svar - gipsmørtel
Og gaia at du fikk vedheftning på din murstein er jo noe helt annet å få vedheftning med en kalkmørtel på lettbetong - selv om jeg heller ikke tror det er noe problem - INNENDØRS - aldri kalkmørtel på lettbetong utendørs.
Den lille fortjenesten du gjør ved å blande selv for pussing utendørs oppveies ikke av risikoen du tar ved å ikke bruke en kontrollert mørtel fra fabrikk - innendørs er det helt ok.
Det eneste man kan pusse utendørs med kalkmørtel er murstein og ebrevninger.
Kalkmørtel er alltid kalkmørtel - om man ikke kjøper den fra sto!
De tilsetninger man gjør i kalkmørtel gjorde murerne på arbeidsplassen tidligere - litt oppvaskmiddel - litt pottaske - litt leire eller noe som gjorde mørtelen smidig å arbeide med - men det var bare arbeidsbarheten som avgjorde - hvor holdbar den ble hadde man liten aning om.
Før kjøpte man skitten kalk til utvendige arbeider - den skitne var egentlig forurensninger som gjorde mørtelen hydraulisk - den reagerte med vann - ikke med luften som en ren kalkmørtel gjør.
Og at gerge ikke fant noen "kalksteinsmørtel" er jo ikke så rart - jeg har aldri hørt om den
//LyckeK