Jeg har en murt skorstein på taket som jeg tenkte å pusse når jeg uansett har en lift på plass.
Fugen er ganske dårlig noen steder, må jeg først fuge om før jeg pusser eller holder det å fylle ut fugene med mørtel samtidig som jeg slettpusser?
Noe annet man bør vite om pussing av skorstein?
Takknemlig for svar, tips og ideer!
Fugen er ganske dårlig noen steder, må jeg først fuge om før jeg pusser eller holder det å fylle ut fugene med mørtel samtidig som jeg slettpusser?
Noe annet man bør vite om pussing av skorstein?
Takknemlig for svar, tips og ideer!
I dag pusses skorsteiner av tegl med B-mørtel og blir ofte "nettet". Man pusser inn et nett i pussen så det holder bedre.K K-S-L skrev:
Har man et gammelt hus så er skorsteinen murt med kalkmørtel. Man kan da vurdere å pusse med hydraulisk kalkmørtel. Men ofte ble ikke teglskorsteiner pusset før, fordi kalkpussen holdt dårlig i utsatte situasjoner.
Takk for svar. Hadde tenkt å bruke KCB fra Bösarp. Tror du at det fungerer?Claes Sörmland skrev:
I dag pusses skorsteiner av tegl med B-mørtel og pleier "nates". Man pusser inn et nett i pussen så holder det bedre.
Har man et gammelt hus så er skorsteinen murt med kalkmørtel. Man kan da overveie å pusse med hydraulisk kalkmørtel. Men ofte pusses ikke teglskorsteiner tidligere fordi kalkpussen holdt dårlig i utsatte steder.
Skal jeg nate skorsteinen må jeg fjerne platen og det tør jeg ikke helt.. tenkte derfor å pusse tynt for hånd.
Det er et gammelt hus og jeg hadde gjerne beholdt teglet om det var originalt men det er det dessverre ikke. Den gamle skorsteinstoppen har noen revet en gang på 60-tallet og erstattet med en ganske stygg tegl som ikke passer inn på øvrige huset. Så det er kun av estetiske grunner jeg skal pusse.
Claes Sörmland skrev:
I dag pusses skorsteiner av tegl med B-mørtel og pleier "nates". Man pusser inn et nett i pussen så holder det bedre.
Har man et gammelt hus så er skorsteinen murt med kalkmørtel. Man kan da overveie å pusse med hydraulisk kalkmørtel. Men ofte pusses ikke teglskorsteiner tidligere fordi kalkpussen holdt dårlig i utsatte steder.
Klikk her for å svare