Hei!
Vi har to frigitte sider av to separate skorsteiner i huset og skal pusse opp disse. Huset er bygget på 1920-tallet. Vi vurderer om vi skal bruke leirepuss eller kalkmørtel, men vet ikke hva som passer best. På deres baksider er det kalkmørtel - som også skal forbedres.
Har noen tanker om dette - eller bør vi henvende oss direkte til murer/feiervesen.
Kalkmørtel alle ganger med det årstallet ville jeg si. Du kan bruke hydraulisk kalkmørtel på sekk eller kalkmørtel som du blander av kalkpasta og sand, typ 1:5 volumdeler.
Fordelen med den siste er at den ikke herder så du kan oppbevare den under plast lenge, lenge. Jeg har blandet kalkpasta fra vanlig murkalk E og visp. Lar man det godgjøre seg noen dager/uker under plast så blir det en bra kalkpasta å blande kalkpuss med. Veldig lett å jobbe med bortsett fra at det er veldig etsende så tørre hansker som byttes direkte ved klin anbefales. Og vernebriller.
Kalkmørtel alle ganger med det årstallet ville jeg si. Du kan bruke hydraulisk kalkmørtel på sekk eller kalkmørtel som du blander av kalkpasta og sand, typ 1:5 volumedeler.
Fordelen med den sistnevnte er at den ikke herder, så du kan oppbevare den under plast lenge lenge. Jeg har blandet kalkpasta fra vanlig murkalk E og visp. Lar man det kose seg noen dager/uker under plast så blir det en bra kalkpasta å blande kalkpuss med. Veldig lett å jobbe med bortsett fra at det er veldig etsende, så tørre hansker som byttes direkte ved søl anbefales. Og beskyttelsesbriller.
Takk Claes! Skal undersøke tipsene dine nærmere og se hvor vi lander.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.