Tenkte pusse grunnmuren på bildene nedenfor etter å ha støpt på den litt og bygget inn en veranda. Muren er original fra 1930. Støpt med sparsomt med sement og innblandet med veldig store steiner. Ytterst et tynt slamlag (tror jeg det heter) og malt med noenlunde moderne sokkelfarge.

Får vi klarhet i hvordan man går fram, gjør vi gjerne jobben selv. Det største spørsmålet er om vi trenger å slå ned slammingen og kanskje da spesielt fargen, eller om vi kan pusse direkte på? Hvis vi kan la den være, hvordan rengjør vi best overflaten før pussing og hvilken mørtel er egnet?

Den nye betongen stikker 5-10 mm utenfor den gamle overflaten, så hvis vi slår ned, må vi pusse litt tykkere med den nye.

Hvordan ville dere i eliten gjort det?

Grunnmur fra 1930 med slitt puss og moderne sokkelfarge, delvis blottlagt, ved siden av ventil og hvit kledning. Gressplen i forkant.

Grunnmur fra 1930 med slitt puss og utsatt sted med betong, vist under en nyere malt fasade. Ventil i metall til venstre, gress ved foten av muren.

Hus i tradisjonell stil med hvitmalte vegger, synlig sokkel og ny veranda. Barneleker og stige på plenen foran.

Ingen som har noen tanke?

Jeg er virkelig ingen ekspert på puss, men kan litt om gamle hus og byggemetoder. Jeg synes ikke spritpussen føles som original. Og fargen er en komplikasjon. Jeg ville nok ha slått den ned og lagt en ny slettpuss. Huset er pent med fine detaljer, så hvorfor ikke en pent pusset grunnmur?

Om spritpusset er det jeg kalte slamming, så er det meget mulig at den ikke er original. Tanken er at sluttresultatet skal bli ganske glatt filtret og se litt håndpusset ut.

Det sikreste er selvfølgelig å slå bort all farge, men det er litt treigt og fører med seg et tykkere lag puss. Trodde at en maling laget for å binde til mineralske materialer kanskje også kan være venn med et nytt pusslag.

Det er jo bare akrylmaling og lignende som du bør fjerne. Prøv å pusse over på en litt større flate, f.eks. en gavl. Jeg er ikke sikker på at det blir bra, men det bør være verdt et forsøk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.