Jeg skal fylle igjen et hull jeg har tatt opp i skorsteinen og lurer på hva jeg må tenke på ved oppmuring av hullet og hva jeg må tenke på ved pussingen av den gamle teglsteinsveggen samt det nymurte hullet.

1. Trenger jeg å behandle de gamle steinene/fugene med noe før pussing?
2. Trenger jeg å behandle de gamle steinene med noe før muring?
3. Går det an å pusse direkte på de nymurte fugene i hullet som er murt med gamle steiner?

Tenker om det skal vannes eller primes eller noe i den stilen.
Rødt mursteinsvegg med en åpning hvor et bøyd metallrør er plassert. Noen murstein er gamle og delvis slitte.

Kom på ett til spørsmål når jeg likevel har lagt opp dette bildet. Må må mursteinen rengjøres fra det hvite laget før ny pussing/muring? Har hørt noe om en eller annen syrevask.

M
1. Ja, forvanning for å binde støv og forhindre for rask uttørking av den nye murningen. En stor elementpensel er din venn.
2. se 1
3. påfør et tynt lag som grunning er greit, men vent gjerne til dette har herdet før du pusser ferdig. Dette for å hindre sprekker. Vann også under herdingen, både det tynne laget grunning og etter ferdigpussing, av samme grunner. Teglstein suger ut vann av mørtel meget raskt.

Steinene trenger ikke rengjøres fra det hvite laget først.

• Liker
Javadvetjadå
  • Laddar…
MaxPax skrev:
1. Ja, forvann for å binde støv og forhindre for rask uttørking av den nye mursparklingen. En stor elementpensel er din venn.
2. se 1
3. dra på et tynt lag som grunning er greit, men vent gjerne til dette har herdet før du pusser ferdig. Dette for å forhindre sprekker. Vann også under herdingen, både det tynne laget grunning og etter ferdigpussing, av samme grunn. Murstein suger ut vann av mørtel veldig fort.

Steinene trenger ikke rengjøres fra det hvite laget først.
Takk for klare svar! :)

For å få bedre feste kan man blande en tynn velling av sement, litt sand og vann og sprute på den eksisterende overflaten. La tørke. Du får da et underlag som pusset fester bedre på.

• Liker
Javadvetjadå
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.