Hei
Vi holder på å renovere en gammel bindingsverkbygning fra århundreskiftet og har bygget opp innsiden av alle veggene med isoleringsblokker av leca. I renoveringen har vi også fått over et antall gamle murstein som jeg tenkte vi skulle "kle" en av gavlene med og skulle da gå helt opp i mønet.
Føles som jeg har to alternativer (andre forslag mottas gjerne).
1. Mure "innveggen" direkte inn mot lecablokkene. Spørsmålet er da om man skal ha mørtel mellom leca og mursteinene eller om de to veggene skal sitte sammen på annen måte.
2. Kappe mursteinene på dybden og feste dem som en slags flisvariant.

Takknemlig for tips om hvilket alternativ som er best og lettest å gjøre selv?

#tegl #teglvegg #innvegg
 
  • Innvendig renovering av gammelt korsvirke med lecasteinvegger og vinduer, sett fra innsiden. Uferdige overflater og synlige trebjelker i taket.
Går bra å mure en fondvegg innenfor, men den får ikke falle. Da festes murkramper i lecaen og mures inn mellom skiftene på fondveggen. Det skal være som en 90 graders vinkel på delen som skal være i fondveggen. Passende på hver meter i lengden og hver meter opp i skiftene + øverst litt tettere. Da vil fondveggen stå på egen fot, samt holdes på plass for å ikke falle. Her finnes det forskjellige typer og skal være i rustfritt stål.
https://www.google.com/search?q=mur...wPAPj4nuwQo&oq=murarkkramlar&gs_lp=Egxnd3Mtd2
 
  • Liker
andfar
  • Laddar…
PS så nå ovenfor vindu, der bør det være en teglbalk siden det blir frihäng. Blir nok vanskelig å få til med gammeltegl. Kanskje en bredere vinkeljern som tegl legges på og litt ekstra kramler ovenfor, jernet dekkes av omfatningen av vinduet så det ikke synes.
 
  • Liker
andfar
  • Laddar…
Takk for rådene. Skal gi meg på prosjektet snart. :-)
 
  • Liker
Peter #11
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
PS så nå ovenfor vinduet, der bør det være en teglbjelke siden det blir fribæring. Blir nok vanskelig å få til med gammelt tegel. Kanskje en bredere vinkeljern som teglstenene legges på og litt ekstra kramler ovenfor, jernet dekkes av vinduets omfatning så det ikke synes.
Et ytterligere spørsmål... Trenger/bør man ha en luftspalte mellom tegl og leca?
 
Takk alle for svar! Mor og tenåringssønn kjempet på og lyktes 😄
 
  • Vegghylle av tre og blå skap, montert på en hvit vegg over en svart skrivepult med mus, tastatur og andre gjenstander.
A Ansanpansan skrev:
Takk alle for svar! Mor og tenåringssønn kjempet på og lyktes 😄
Ops! Denne havnet feil 😬. Sorry! Kan man fjerne innlegget? Finner ikke ut hvordan.
 
J jonaserik skrev:
PS så nå ovenfor vinduet, der bør det være en teglbjelke siden det blir friheng. Blir nok vanskelig å få til med gammelt tegl. Kanskje en bredere vinkeljern som tegl legges på og litt ekstra kramler ovenfor, jernet dekkes av omrammingen av vinduet så det ikke synes.
Takk for svaret før. Bør det være en form for luftspalte mellom leca og tegl?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.