Hei!
Jeg har nettopp fjernet gammel fuktskadet puss fra nederste halvdel av kjellerveggene mine, og skal til å pusse på nytt. Gjør jeg rett hvis jeg:
1. væter veggen med sprayflaske
2. legger på pussebruket og stryker ut
3. dekker med plast for å unngå at det tørker for raskt i begynnelsen

Hvor lenge skal plasten være på? Kan jeg sette inn en avfukter med en gang? Jeg har forstått at hvis man har en avfukter kan man forkorte tørketiden fra to måneder til en. Pussen skal være helt gjennomtørr før jeg kan male den, ikke sant?
 
Tusen takk, Immobil!!!
 
Om jeg har forstått det riktig, bør man også gjerne fukte veggen under plasten 1-3 ganger om dagen i løpet av 2-3 dager. Deretter fjerne plasten og la den tørke i 1-2 måneder.

Jeg har selv gjort som nevnt ovenfor og skal deretter male med silikatmaling om cirka 6 uker. Dessverre har jeg fått en håndflatestor "bom" som jeg vurderer om jeg skal hugge bort eller la være. Rekker ikke helt å gjøre det nå, og jeg vil jo gjerne få på malingen før sommeren er tilbake ;)
 
swehjo skrev:
Har selv gjort ifølge ovenstående og skal deretter male med silikatfarge om typ 6 uker.
Håper det er innendørs du skal male ;)
gaia
 
Det er det. Har tatt veggene i kjellertrappen som øvingsobjekt. Har gått over forventningene bra (bortsett fra den lille bommen) og har nå erfaring nok til at jeg tør å ta tak i det større arbeidet i kjelleren; skrape ned all gammel plastråtapet, plastmaling og løs puss på alle vegger og legge på ny, glatt, fin kalkpus. :D
 
Så er det bare å gå over gaten og pusse opp halve kjelleren hos oss! Du er hjertelig velkommen ;D
 
Gratulerer Swehjo!
Man tror knapt i starten at det kan ende med så bra resultat, eller hva? Jeg ble mest overrasket over pussens håndterbarhet og smidighet som materiale.
Kalk+sand+vann gir ikke så mye tillit, men det fungerer fantastisk bra :o.
Mine vegger har jeg allerede malt. Farget hvit silikatmaling med okkerpulver, og det ble en veldig fin lys kremaktig okkernyans. Så kom jeg på at den nederste delen i kjelleren kan bli mer utsatt, og den kanskje skal være litt mørkere. Så jeg tok den silikatløsningen som man grunner med (silikatgrunn uten pigmenter i og bare melkeaktig) og blandet det med veldig lite okkerpulver og laserte den nederste halvdelen av veggene. Det ga et noe flammete/lasert resultat som jeg var ute etter. Kan advare deg om et brunt umbra pigment - det ble rosaaktig i blanding med hvit silikatmaling. Men om du blander det med silikatgrunn så kanskje blir det brunt som lasert og renere i nyansen, med andre ord ikke rosa ;). I alle fall, hvis du ikke blir fornøyd med fargenyanen, så kan du alltid lasere over med silikatgrunn+pigment. Bare et tips ;)
Lykke til!
gaia
 
gaia skrev:
Kalk+sand+vatten ger inte så mycket förtroende men det funkar fantastisk bra
Trots att man använt det sedan långt innan Dacke gick och kolade?
Räkna aldrig bort kalkbruk! :)
 
Tommy_S skrev:
Til tross for at man har brukt det siden lenge før Dacke gikk og kolade?
Regn aldri bort kalkbruk! :)
Ja, men det er vanskelig å våge seg på et gammelt pussmateriale og pussteknikk når man har vokst opp med bokssparkel og plastic padding;).
Det kan man ikke engang lære seg fra foreldrene sine for de har ikke drevet med sånt heller :-/.
Det krever litt mot og selvtillit og at det ikke er i stuen man begynner med sin første pusspåføring ;D.

Tommy S, hvem var Dacke????
spør gaia (som har store hull i svensk historie)
 
gaia skrev:
Tommy S, hvem var Dacke????
spør gaia (som har store hull i svensk historie)
Dackefejden er oppkalt etter Nils Dacke, en bonde og opprørsleder fra Torsås i sørlige Småland. I dette landskapet vokste på 1500-tallet bøndenes misnøye med Gustav Vasas skattepålegg?, forbudet mot grensehandel?n med de danske landskapene i sør og med den rådende kirkepolitikk?en.
I år 1542 gjorde bøndene i Småland, under ledelse av Nils Dacke, opprør mot Gustav Vasas regime. Opprøret kalles Dackefejden - noe mildt antageligvis, sammenlignet med hva det i virkeligheten var. Opprøret spredte seg raskt over Småland og Östergötland. Dacke og hans menn beseiret lett de kongelige troppene som ikke var vant til kamp i ulendt? skogsterreng.

I november år 1542 ble kongen derfor tvunget til å gå med på en fredsavtale?. Dacke ble med det leder for Småland og han benyttet deretter anledningen til å gjennomføre flere reformer: Den katolske gudstjenesten ble gjeninnført og grensehandelen med Danmark ble igjen tillatt.

Under vinteren år 1542-år 1543 slo imidlertid Gustav Vasas tropper nådeløst tilbake og Småland havnet igjen under den svenske kronen.
 
Takk TommyS!
Det var en skikkelig blodig bit av Smålands historie!
Tro bare ikke at jeg har sovet i skolebenken. Jeg har bare aldri gått på en svensk skole :-[.
Fantastisk forum her! Man lærer mye når man pusser kjellervegger ;)
Takk!
gaia
 
Fasting65 skrev:
Sen er det bare å gå over gaten og pusse opp halve kjelleren hos oss! Du er hjertelig velkommen  ;D
Er på G, skal bare ...

:P
 
Les siste utgaven av "Gör så här", der var det en interessant artikkel.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.