Hei alle sammen. Jeg planlegger kontor i et lager i kjelleren. Slik situasjonen er nå, virker det som det har blitt malt med en eller annen plastmaling en gang i tiden på alle veggene. Ytterveggen ser ut til å ha fått en runde med fukt før det ble drenert, noe som gjør at hvis man banker på veggen, høres den hul ut, og nede løsner det store biter av pussen. Se vedlagt bilde
Mine spørsmål er da:
Hvordan går man fram når man pusser veggene?
Er det noe en hobbyfikser kan løse selv?
Hvilke produkter skal brukes?
Hva gjør man med de andre veggene som er malt med samme plastmaling? Sliper man disse?
Mine spørsmål er da:
Hvordan går man fram når man pusser veggene?
Er det noe en hobbyfikser kan løse selv?
Hvilke produkter skal brukes?
Hva gjør man med de andre veggene som er malt med samme plastmaling? Sliper man disse?
Det sannsynlige er at dette er kalkmørtel. Det blir porøst med tiden og gjerne der det er fuktvandring. Nå avslører jo ikke bildet om det er fuktig eller ei, men jeg synes det ser ganske normalt ut. Nederst på kjellerveggen er dette vanlig. Gjerne der gulvene har vært malt. Da tvinges fukten opp der veggen møter gulvet. Dessverre kan det finnes flere flekker der det er "bom". Det hører man ganske tydelig hvis man banker lett på veggen. Det høres hult ut i sammenligning med der pussen sitter godt. Dessverre finnes det ingen direkte snarveier, og du har et støvete arbeid foran deg. Det du må gjøre er å banke bort de stedene hvor det sitter løst og pusse om. Og kalkmørtel støver som f*n. Jeg har EKSAKT det samme problemet kan jeg si. Så vi sitter i samme båt om det er noen trøst. Jeg prøvde både å slipe bort malinga - det gikk ikke. Deretter var det varmepistol, men det gikk heller ikke. Har dog ikke testet med propan. Det var bare å skrape ned elendigheten. Og fytti rakkern, så skitten jeg ble. Om du så velger å fjerne all puss, så kan i hvert fall ikke jeg anbefale å sette på kalkpuss igjen som jeg gjorde uten å tenke meg om. Nå vil nemlig kona mi ha fliser på veggen. Uten bruk cementbasert. Da kan du for eksempel flislegge direkte på uten en masse fundering om det holder eller ikke. Deretter VIRKER kunnskapsnivået både blant flisleggere og også her på forumet å være ganske lav NÅR det kommer til kalkmørtel. Jeg har vært i kontakt med flere proffer på flislegging og får bare flere og flere forskjellige svar. Noen sier riv ned og begynn på nytt, andre sier behold. Det du skal bruke er hydraulisk kalkmørtel. Maxit Serpo 148 eller liknende. Å pusse dette er en klissete affære i starten, men til slutt så sitter snitsen der, og man kan kaste det opp og jevne ut. Kjøp en stor flat pussbrett (eller hva det heter) og sett i 45 grader skrått opp fra veggen og hold med begge hender. Begynn langt ned. La deretter noen (f.eks. en kone) sette på en solid klatt med mørtel. Dra deretter oppover og jevn ut. Det tar noen sleiver før man får det til. Så kan kona gå og gjøre annet.
Hei Knecke,
Dette er som sagt en støvete jobb helt klart, men må gjøres for at veggen ikke skal bli verre. Det jeg vil anbefale er å slipe veggene med en saneringsfres eller diamantsliper med støvavskiller for å få bort malingen, samt at du også vil fjerne de løstsittende delene i veggen, såkalte bom.
Deretter er det bare å fylle ut de store hullene og pusse opp en ny overflate på veggene, eller bare kaste opp et nytt tynt lag med en passende puss. Dette er hvis det ikke er helt for dårlig underlag, da må du ta ned all pussen med f.eks. meiselhammer og pusse om fra bunnen av, men dette er som sagt mye arbeid.
Det går utmerket å bruke en stålsparkel for å dra ut pussen som erber snakker om i det forrige innlegget, men at det skulle trengs hydraulisk kalkmørtel til denne jobben ser jeg som overkurs, vanlig Kalksement C fungerer perfekt. Og skal du påføre et veldig tynt lag, finnes det mange spesialvarianter på markedet.
Vær nøye, det lønner seg med pussing... og det blir alltid litt ekstra karisma med litt liv i pussen!!
ha det!!
Dette er som sagt en støvete jobb helt klart, men må gjøres for at veggen ikke skal bli verre. Det jeg vil anbefale er å slipe veggene med en saneringsfres eller diamantsliper med støvavskiller for å få bort malingen, samt at du også vil fjerne de løstsittende delene i veggen, såkalte bom.
Deretter er det bare å fylle ut de store hullene og pusse opp en ny overflate på veggene, eller bare kaste opp et nytt tynt lag med en passende puss. Dette er hvis det ikke er helt for dårlig underlag, da må du ta ned all pussen med f.eks. meiselhammer og pusse om fra bunnen av, men dette er som sagt mye arbeid.
Det går utmerket å bruke en stålsparkel for å dra ut pussen som erber snakker om i det forrige innlegget, men at det skulle trengs hydraulisk kalkmørtel til denne jobben ser jeg som overkurs, vanlig Kalksement C fungerer perfekt. Og skal du påføre et veldig tynt lag, finnes det mange spesialvarianter på markedet.
Vær nøye, det lønner seg med pussing... og det blir alltid litt ekstra karisma med litt liv i pussen!!
ha det!!
Jeg låner tråden din litt
Jeg holder også på å gjøre om en del av kjelleren til kontor. På alle betongveggene sitter det tapet i dag, som skal fjernes med dampmaskin. Men så under tapeten er veggen litt ujevn, men veldig lite.
Hva skal jeg bruke for å fikse veggene med? Har også noen småbobler på en annen kjellervegg som også skal fikses. Tror det er noen plastfarge på den veggen. Ser ikke helt like ille ut som hos deg Knecke.
Jeg holder også på å gjøre om en del av kjelleren til kontor. På alle betongveggene sitter det tapet i dag, som skal fjernes med dampmaskin. Men så under tapeten er veggen litt ujevn, men veldig lite.
Hva skal jeg bruke for å fikse veggene med? Har også noen småbobler på en annen kjellervegg som også skal fikses. Tror det er noen plastfarge på den veggen. Ser ikke helt like ille ut som hos deg Knecke.
Jeg hadde lignende skader i min kjeller. Jeg hadde ikke prøvd å pusse tidligere, men tok meg an det likevel. Først banka jeg ned all gammel puss så muren blir synlig. Deretter skaffet jeg meg pussmørtel C og satte i gang. Klissete men gøy!Knecke skrev:Hei alle sammen. Jeg planlegger kontor i et lager i kjelleren. Som situasjonen er nå, ser det ut til å være malt med en plastmaling en gang i tiden på alle vegger. Ytterveggen ser da ut til å ha fått seg en omgang fukt før det ble drenert, noe som gjør at hvis man banker på veggen, høres det hult, og nederst løsner det store biter av pussen. Se vedlagt bilde
Mine spørsmål er da:
Hvordan går man frem når man pusser veggene?
Er det noe en hjemmemekker løser selv?
Hvilke produkter bør brukes?
Hvordan gjør man med de andre veggene som er malt med samme plastmaling? Sliper man disse?
Klikk her for å svare