Vi er nå i startgropen med gjenopprettingen av vår tidligere muggduftende og siden 5 måneder nedrevne kjellerstue og tenkte å begynne med veggene. Dere som ikke orker å lese om drenering, gå til avsnitt 2 hvor mine spørsmål kommer. Vet at mange nå tenker, "har dere drenert?", så vi begynner med dette. Vårt myresjöhus fra 1974 er aldri drenert, og det blir trolig litt fuktig i vår kjeller selv nå i sommer på grunn av kapillærkrefter i kombinasjon med dårlig fuktbeskyttelse på både gulv og vegg. To fuktteknikere (Jeg våget ikke stole på én etter å ha lest sikkert 100 tråder her på byggahus der løsningen oftest har vært drenering...) uavhengig av hverandre syntes drenering ville være å kaste penger i sjøen i vårt tilfelle når vi uansett ønsket å ha pussede vegger og mekanisk ventilert gulv. Den andre fuktteknikeren ba meg til og med komme ned på jorden når jeg yrte om fuktige syller oppå våre knusktørre kjellervegger (Som dessuten var dekket av en syllpapp :) ) Etter fuktmåling av knusktørr syll, som han fra begynnelsen mente var overflødig, ga han meg diagnosen "byggahus-angsten". Han mente at folk burde komme til ham før de begynte å google masse, noe som bare forårsaket angst og søvnløshet unødvendig (Check). Det ligger definitivt noe i det han sier, men man vil jo alltid google, ikke sant? :)
Så vi har valgt å avvente litt med den kjedelige dreneringen. Forhåpentligvis for all fremtid, men jeg lover å overveie saken om pussen begynner å falle ned fra veggene. :) Nå til spørsmålene.

Det er i dag leca-blokker som er pusset til rimelig jevnhet, men jeg tenkte jevne ut overflaten litt ved å pusse på pussen. Det forekommer et par mindre sprekker som jeg har begynt å banke ut med en meisel og hammer, men ellers synes jeg pussen sitter bra. Jeg har gått rundt og banket lett her og der, men finner ingen løs puss.

1. For det 1. banker man bort puss fra leca-blokk eller burde man skrape? Synes leca-blokken går i stykker og er veldig porøs bak, og lurer på om det er fordi jeg banker bort pussen som faktisk føles betydelig mer holdbar...

2. Jeg har funnet ut at det er viktig å vite hvilken klasse av puss det er for å matche med ny puss. Men hvordan i all verden finner jeg ut hvilken puss jeg har i en kjeller som er bygget i 1974? Mulig det står i byggetegningene, men vet ikke om jeg vil stole på disse...

4. Kan jeg bruke samme materiale i min uthuggede sprekk som når jeg jevner ut hele veggen?

5. Jeg har spikret inn noen gamle resterende spikre ca 1 cm. Riktig/Feil? De fleste fulgte med da jeg dro ut lektene. Noen spikre dro med seg sikkert 5 cm puss, men andre er bare små hull. Hvordan skal jeg fylle disse hullene?

6. Andre gode tips tas imot med stor takknemlighet, for jeg er nybegynner og helt uerfaren!

Sist redigert:
  • Liker
gofika
  • Laddar…
A
Er pussen malt i dag? Har du tenkt å legge på et lag puss på hele veggen eller holder det å slenge på litt flekkvis der det trengs for å jevne ut?

Din innstilling til drenering synes jeg høres sunn ut. Jeg tror dreneringshysteriet på byggahus skyldes mye at det er veldig mange 40/50-årskriser der man skal realisere drømmen sin og bygge kinorom i kjelleren ("til barna"). Da vil man jo ha et godt innendørsklima, men hvis kjelleren bare skal brukes som den var tiltenkt spiller litt fukt eller halvdårlig isolasjon ingen rolle så lenge man sørger for å ha god ventilasjon og materialer som ikke holder på fukten.

Jeg hadde laget sprekker og hull med et C kc 0-3 bruk og deretter finpusset veggene med C kc 0-1 bruk. Er det maling på veggene må de slipes. Vann mye før pussing og lei en mikser så du kan blande noen sekker om gangen.

Det er umalt puss i dag som jeg skal prøve å jevne ut. En jevn planke avslører at det er ganske ujevnt og kan skille et par centimeter på pussen over et par meter. Så det blir nok å pusse større delen av veggen så det blir så jevnt som mulig.
Jeg er bekymret for at jeg skal bruke feil puss slik at alt skal falle ned fra veggen da jeg ikke vet hva det er pusset med i dag =(

C kc 0-3 mørtel i sprekker og C kc 0-1 mørtel for å jevne sier en bruker flere meninger?
Jeg har revet ut sprekker der deler av leca fulgte med, kanskje 3 cm dypt på visse steder. Kan jeg smøre inn 3 cm mørtel direkte eller bør jeg ta omtrent 1 cm av gangen og la det tørke før neste lag?

Vi kommer nok til å utnytte rommet der nede likevel, selv om vi ikke drenerer om. Det var fuktig bak vegger og under gulv når fuktigheten ikke hadde noe sted å ta veien, men nå når alt er revet ut ser ventilasjonen vi har i kjelleren ut til å være nok for å opprettholde et godt klima (RF 50-60% nå). Luftavfukter står klar til å kompensere for de varmeste sommerdagene!

• Liker
Kråke
  • Laddar…
A
I alle fall for de små men dype skavankene, som ved uttrekne spiker, bør du jobbe i omganger (når du har valgt mørtel, sjekk produktbeskrivelsen for hva de anbefaler). Eller en type reparasjonsmørtel som husfix eller ardex a46, men de er veldig harde og avhengig av tidligere bruk kan det bli sprekker når materialene beveger seg ulikt. Husk å skrape ut skavankene skikkelig, for eksempel med stålbørste og deretter støvsuger, og forvann før du legger på mørtelen.

Hvis veggen ellers trenger å pusses rett og det er så mye som en cm per m forskjell, er det sannsynligvis ikke lurt å smøre på den fineste mørtelen i én omgang. Det pleier å bli anbefalt å holde seg under noen få mm. Jeg ville brukt en noe grovere mørtel som i følge produktbeskrivelsen tåler tilstrekkelig tykke lag. Alternativt kan du kjøre flere omganger med finmørtel, men jeg synes det er litt vanskeligere fordi du må få veggen jevnere og jevnere for hver omgang, men det er vanskelig når du bare har noen mm å jobbe med for hver omgang og det er lett at man bare bygger videre på ujevnhetene. Å gjøre det enkelt for seg og bare kjøre én eneste omgang med litt grovere mørtel og gå løs med rettholt og pussebrett, kan være tilstrekkelig, avhengig av hvilken overflatestruktur du vil ha?

Når det gjelder type puss avhenger det litt av hvor nøye du vil være. Du kan banke løs en bit og be noen med kunnskap analysere det. Eller testpusse med forskjellige mørtler, vente et år (hvor gøy er det?), og deretter sjekke hvilken som ga best resultat. Å bruke en kc-mørtel er nok ganske trygt. Ettersom det ikke har vært noen maling på, kan overflaten være full av skitt uten at det nødvendigvis synes, så rengjør og forvann grundig. I verste fall må du banke det ned og gjøre alt på nytt.

Husk å vente med avfukteren til mørtelen har herdet ferdig, i begynnelsen er det bare bra at det er fuktig, ellers får du tørkesprekker.

• Liker
Nicken1
  • Laddar…
Bumpar tråden.
Er som TS i full gang med å gjøre i stand et rom i kjelleren med nytt mekanisk ventilert gulv.
Tapetene på veggene er i ferd med å tas ned, for senere å males.
Det har gjennom årene blitt sparklet på tapeten i hjørner og mot gulv, så all tapet blir ikke fjernet.
Tapetlim sitter også igjen.
Kommer nok til å leie en giraff med støvavskiller for å få fram ren puss.
Etter slipingen må man vel finpusse (eller kan det se ok ut etter sliping???), og et lite spørsmål er hvilket pussmørtel man burde bruke, og også hvilken m2 forbruk man kan regne med når man skal finpusse?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.