Hei,
Kan noen vennligst beskrive hvordan man fester avtrekksskinnen på en betonghullsteinvegg.
Har forsøkt med 12mm trelist, men den ramler når man skal justere tykkelsen.

Finnes det en enklere måte å feste avtrekksskinnen på?
Takk for hjelpen.

• Murvegg med en stripe av fersk sement i midten, verktøy og bøtte på gulvet foran, del av et stillas synlig til venstre.
Har du prøvd å feste med bruk?

• Liker
Tummenmitthand
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Har du forsøkt å feste med mørtel?
Jo, kan det ha blitt feil, når jeg dro på puss og deretter jevnet ut før jeg satte opp ribben? Leste i dag at ubehandlet furu kan suge til seg vannet.

Hva tror du om f.eks. å dra på høy fuge og sette fast 🙈😅

S
Ditt pussmørtel ser tørt ut.
Slå på en streng med mørtel litt tykkere og trykk inn trelisten. Vatre inn listen med vater og dra av overskuddsmørtelen. Deretter kan du slå på mørtelen mellom listene.

Her ser du hvordan man gjør det.

• Liker
  • Elsker
Tummenmitthand og 1 annen
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Din pussmørtel ser tørr ut.
Slå på en streng med mørtel litt tykkere og trykk inn trelisten. Vei inn listen med vater og dra av overskuddsmørtelen. Så kan du slå på mørtelen mellom listene.

Her ser du hvordan man gjør det.
[media]
Takk så mye for tilbakemeldingen👌
Skal dra på mer puss og vanne ribben.

Sender med en filmsnutt hvordan pussens konsistens så ut i bøtta.

Om jeg er håpløst tilfelle med tommelen midt ihånden, hva tror du om dra på klikker fuge?
Når man har pusset ferdig så tar man stemjern ta bort fugen om den har tørket? 🙈😅

MrJay
Avdragsbane festes med samme puss som du påfører. Jeg ser ingen primer (type betokontakt) eller nett - noe som er et must når vi har gjort jobben.

• Liker
Thomas59 og 2 andre
  • Laddar…
S
Ser tykt ut. Man må blande en stund for å få mørtelen til å bli smidig og litt løsere enn din. Vanskelig å forklare.

• Liker
JohanLun og 1 annen
  • Laddar…
B
Enig i at det ser tykt ut, ser mer ut som mørtel enn puss. Står det ikke på posen hvor mye vann det skal være? Jeg pleier å blande inn vann på følelsen, men det pleier å være tynnere enn din film.

#4 viser omtrent hvor fast pussen pleier å være når jeg pusser.

Skru fast avtrekksbanen hvis du ikke får det til. Og så skrur du løs den og tar den bort 1-2 timer etter at pussen har festet seg. Du vil ikke prøve å få bort den med stemjern, du kommer den dra med pussen også...

• Elsker
Tummenmitthand
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Avdragsbane festes med samme puss som du påfører. Jeg ser ingen primer (typ betokontakt) eller nett - hvilket er et must når vi har gjort jobben
Tusen takk for hjelpen 👌
Jeg fikk råd fra murere om å påføre pussnett først og deretter grunningsbruk A, noe som jeg har forstått er omvendt 🙈 dessverre gjort i 2 rom

Primer har jeg gått glipp av, det er ikke noe jeg bruker, men sprøyter på med vann med en sprøyteflaske og deretter prøvd å påføre pussen + ubehandlet furu lekter 12mm tykk

Sekken var anbefalt å helle i 4l og jeg tok nok 4.2l men i betongblanderen ca 5min måtte jeg dra ut massen. Den kom ikke ut. Nå var det bare 25l sekk

Skal tilsette mer vann.
Har du noen forslag til primer?
Veggene er av betonghullstein så de må borras først deretter plugg + skrue så smøre på puss hadde vært bra.

Prøv å vanne mer og med litt løsere jord.

• Liker
Tummenmitthand
  • Laddar…
MrJay
T Tummenmitthand skrev:
Har du noe forslag til primer?
Betokontakt fra Knauf har vi brukt. Dessverre ingen kontroll på hvor mye vann som skal blandes da vi bruker hovedsakelig spesiell pudsemaskin

Du pirker for mye, og bruket er for tørt.
Sleng på bruket og trykk fast listen.

• Liker
Tummenmitthand og 1 annen
  • Laddar…
MrJay
Et tillegg, sørg for å lufte ORDENTLIG samt ha ventilasjonen på ellers kan du få problemer med kondens. Det er mye vann man påfører veggene.

• Elsker
Tummenmitthand
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Et tillegg, sørg for å lufte ORDENTLIG samt ha ventilasjon på ellers kan du få problemer med kondens. Det er mye vann man påfører veggene.
Takk for tipset, det har vært kondens på rutene i vinter når jeg har skrudd på grunnen.

Trodde det kunne vært det eller betongen som jeg har tatt bort. Lå på ca 80%

Fungerer avfukter, eller gjelder det å ha vinduet åpent?

Ender med at man får råte på bjelkelaget også haha 🙈😇

A Alexn72 skrev:
Du pirker for mye og mørtelen er for tørr.
Sleng på mørtelen og trykk fast listen
Takk så mye for hjelpen din,
Skal prøve igjen i dag dra på skikkelig 💪
Er det ok å ta 12mm ribbe ellers blir det dessverre tykkere 25mm og da må man dra på 3-4 ganger om man stocker 5,7mm om gangen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.