11.419 lest ·
73 svar
11k lest
73 svar
Pusse med avtrekksbane
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Mycket bra videoklipp, fick en bra känsla för materialet och processen! Är just i läge att putsa upp en grundmur till ett växthus så det blir en enkel variant som visas så bra här, inga ribbor och grejer utan bara köra på och filta efter en stund.mexitegel skrev:
Enda är ju detta om man verkligen behöver rödgrund först för att det ska fästa ordentligt på leca-block sett detta nämnas på många ställen. Nästan omöjligt att få tag på i min lilla stad men kanske onödigt, norrmannen körde inte med det alls utan bara matade på med putsbruk i en fin plastisk konsistens. Kanske vattna litet innan? Eller slabba på litet lösblandat cementbruk först med kalkkvast? Onödigt, ingen aning.
Bra och intressant tråd för alla amatörmurare.
H Harald Blåtumme skrev:Veldig bra videoklipp, fikk en god følelse for materialet og prosessen! Er akkurat i ferd med å pusse opp en grunnmur til et drivhus, så det blir en enkel variant som vises så bra her, ingen ribber og greier, bare kjøre på og filte etter en stund.
Eneste er jo dette om man virkelig trenger rødgrunn først for at det skal feste ordentlig på lecablokk sett dette nevnt mange steder. Nesten umulig å få tak i i min lille by, men kanskje unødvendig, nordmannen kjørte ikke med det i det hele tatt, bare matet på med pussmørtel i en fin plastisk konsistens. Kanskje vanne litt før?
Bra og interessant tråd for alle amatørmurere.
Takk for din hjelp.A Alexn72 skrev:
Anlitat firma for å kjøre et annet rom,
Men det ser riktig ille, de kjører med sparkelspade og B puss fin. Hadde innvending på at man så spadetakene så da dro de og kjøpte gips puss i stedet og smurte på to vegger og ser like ille ut, man ser hvordan de har dratt og stoppet verktøyet.
Nå når de antagelig har ødelagt 2 vegger for det går jo ikke dra B puss over gipsen.
Hvordan kan man få det glatt/ rustikt glatt?
Hvordan kan man få det pent løsagips
Omtrent som den pussede veggen i bildet?
Vil ikke ha speilblank/glatt vegg.
Ok, herlig så man har slitt med å slipe & grunne så gipsputzen kommer til å løsne?S sinuslinus skrev:
Jeg som trodde det skulle gå raskere og gi bedre resultat.
Høres ut som de ikke vet hva de driver med i det hele tatt.
Det går nok an å få opp bruket med en sparkelspade... På samme måte som det går an å grave seg ut av fengsel med en skje...
Det går, men det er ikke riktig
Er det fukt fra bakken eller er det tørt på gulvet
Det går nok an å få opp bruket med en sparkelspade... På samme måte som det går an å grave seg ut av fengsel med en skje...
Det går, men det er ikke riktig
Er det fukt fra bakken eller er det tørt på gulvet
Misset spørsmålet ditt, det er puss som har falt ned som ligger igjen.A Alexn72 skrev:
Ellers er det leire/pakket sand fra grunnen.
Når veggene er klare er tanken å legge epsbetong
Leire høres ut som det kan komme fukt.T Tummenmitthand skrev:
Men der må jeg overlate til noen andre å uttale seg om hvordan det fungerer med gips.
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 357 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.357 innlegg
Rødgrunn trenger du ikke på leca, Slå på eller dra på det bruket du har tenkt å bruke, gjetter C bruk 3mm. Men man må gjøre det minst 2 ganger så fugene ikke skinner gjennom. Mot bakken og 25 cm opp anbefales b bruk.H Harald Blåtumme skrev:Veldig bra videoklipp, fikk en god følelse for materialet og prosessen! Er akkurat i ferd med å pusse opp en grunnmur til et drivhus slik at det blir en enkel variant som vises så bra her, ingen ribber og greier, men bare kjøre på og filte etter en stund.
Det eneste er jo dette om man virkelig trenger rødgrunn først for at det skal feste ordentlig på leca-blokk, har sett dette nevnt mange steder. Nesten umulig å få tak i i min lille by, men kanskje unødvendig, nordmannen brukte det ikke i det hele tatt, bare matet på med puss i en fin plastisk konsistens. Kanskje vanne litt før? Eller klæsje på litt løsblandet sementbruk først med kalkkost? Unødvendig, ingen anelse.
Bra og interessant tråd for alle amatørmurerne.
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Perfekt, kjør med B-mørtel da omtrent som i nordmannens film. Dette er en lav grunnmur mot bakken. Kanskje kan vanne litt før pålegging. Men som sagt konsistensen er ganske avgjørende, synes ofte at det som står på posen er for sparsomt med vann, det kreves noen desiliter til før det blir riktig plastisk. Det nordmannen viser kanskje kan oppfattes en smule støtende av en del (?) men det er der man vil havne om det skal bli fornuftig å legge på.N neo11 skrev:
Har du forslag på hvordan man skal pusse på disse bildene?A Alexn72 skrev:
Tidligere har det vært puss men tapet på som gjorde at jeg måtte banke bort.
Har du forslag eks bilde på hvordan man kan pusse til disse bildene? Døren så var puss med tapet som jeg måtte banke bort. Nå er det store spiker og firmaet hadde ikke noe bra svar 🙈 mer enn gips, noe jeg sa nei til pga tidligere reaksjon.A Alexn72 skrev:
Deretter ved veggen mot gulvet om man zoomer ser man mellomrom mellom vegg / såle.
Kan man grunne deretter B mørtel? Eller fugemasse?