Hei!
Vi har kjøpt et hus bygget i 1960. Det er en del renovering som venter, når den er klar så funderer jeg på hvordan vi skal gjøre med den åpne peisen. (se bilde)

I dag føles den som en kjempekoloss i rommet. Ildstedet er gjennomgående, med peisinnsats som kan åpnes fra to sider. Fordelene med peisen er at den lagrer mye varme og at det er hyggelig å kunne se ilden både fra spiserom og stue. Men jeg skulle gjerne få bort kolossfølelsen og i stedet at man opplever peisen som en avskillende vegg med en peis i.

Det jeg gjerne vil gjøre og lurer på om det går an og hvordan man gjør er:

- For det første skulle jeg gjerne ta bort "rammen" som er rundt åpningen, hvis det går på et vis, i alle fall på sidene og overkanten,

- I dag er peisinnsatsen mye mindre enn åpningen, er det en dum idé å mure igjen litt av åpningen slik at den blir litt smalere?

- Åpningen for ved er liksom på siden i forhold til peisåpningen, noen idé?

- Jeg vil pusse teglsteinen, setter man nett og pusser på teglsteinen? Fargen er malt tykt, men virker å sitte veldig hardt, kan den forbli hvis man bruker pussnett?

- Funderer på om det ville vært fint å i forlengelsen av peisinnsatsen oppover "flislegge" med noen slags tynne granittplater i en rad hele veien opp til taket, dels for å bryte av den store peisveggen og dels fordi det ville vært mer praktisk om det ryker litt inn, den hvite pussen blir jo raskt skitten, kan jeg tenke meg.

- Synes også det er pent med peiser som har en granittstein i bunnkanten av peisåpningen, hvordan kan man løse det?

Er kjempetakknemlig for alle råd og tips jeg kan få! :)

I2398161W676H507V20091031T084717Z.jpeg

Sist redigert:
C
Og hvordan fant vi, jeg, igjen ditt bilde på zoomin?

Nå håper jeg bildet vises!

C
Den var stor! Størrelsen forsterkes av den altfor lille spikassetten, bytt den til en som er så nær i størrelse som åpningen er, jeg forordner altså ikke at du reduserer åpningen, spisinsatsen vil uansett se altfor fjollete ut. Tenk deg den store spisinsatsen den blir mektig, modell clean ildsted i penthouse-leilighet! Helt kult, eksklusivt og elegant. Puss peisen, teglet hakker i stykker veggen og er ikke up to date, sammenlignet med penthouse-peisen. Vårt ildsted/pipe var pusset, gult tegl og rødt tegl, ikke pent. Nå er den pusset overalt og hvitmalt. Pussen gjorde mureren direkte på den gamle pussen/teglet etter vask og litt bortbanking av løs puss. Kanten rundt peisåpningen pusser han over så den ikke kommer til å stikke ut som i dag. Jeg synes altså ikke at du skal bekymre deg om å fjerne det. På bildet ser det ikke ut til å ha rykt opp etter pipen, bare på den lille kanten, kanskje overflødig dette med stein opp til taket. Det vil alltid bli en sotkant på peisen. Det fikser du ved å male den 1 gang/år. Sett noe på området på gulvet ved siden av peisfaget så tryller du bort den ucentrerte vedlagringen.

C
Altså behold en liten kant rundt komfyren, jeg mener ikke at mureren/du skal fjerne kanten.

Du har helt rett med peisinnsatsen, det ville vært mye penere med en som passer åpningen. Problemet er at siden det er åpning fra to sider, måtte eieren ha spesialbestilt en som var sveiset sammen av to innsatser, men kanskje det finnes mer å velge i dag, er dog redd for at kostnaden vil bli høy.

Angående pussnett, så leste jeg et sted at man måtte ha det dersom overflaten var malt, ellers risikerer man at pussen slipper, noen som vet om det stemmer? Det er nok et forferdelig arbeid å fjerne malingen.

På den andre siden av peisen er det ordentlig svart på teglsteinen, men det kan være fra før de satte inn kassett, for da røyk det visst mye inn.

C
Kanskje du ikke engang trenger en innsats?

Det finnes et firma i Sthlm. som produserer glassluker til rill kakkelovner. Jeg fikk ham til å lage en luke til vår lille peis, en luke med spjeld i nederkant som på den måten fungerer som en peisinnsats. Omfattelsen til peisen fester du på innsiden av peisveggen.

Kostnad for luken cirka 2500:- om jeg ikke husker feil.

Det høres interessant ut, fordelen med en peisinnsats er vel at den lagrer varme bra, med bare luker så er vel risikoen at varmen går rett ut? Man kan kanskje sette inn noe materiale som lagrer varme, innenfor lukene?

C
Nja, ovnen i seg selv lagrer ikke sååå mye varme med mindre den er kledd innvendig eller utvendig med stein. Det er den kledningen som lagrer varmen. Nå har jo du en murstock, og DEN lagrer varme!

Fordelen med peisinnsats er at du bestemmer hvor lenge ilden skal brenne ved å strupe oksygentilførselen, som gjør at ilden brenner lengre tid. Du kan strupe oksygentilførselen kun med luker med spjeld. Strup ikke så mye at du småfyrer, det gjør at tjære avsetter seg i skorsteinen og at glassene soter igjen.

Hvis du fyrer i en åpen peis uten peisinnsats, eller for den saks skyld med luken helt åpen til peisinnsatsen, så raser all varme rett ut gjennom skorsteinen. Stenger du luken og ventilerer gjennom spjeldet, merker du hvor mye varmere murstocken blir, og den lagrede varmen er det vel feil å ikke ta vare på. Du trenger ikke sette inn noe materiale innenfor lukene (les skal ikke). Da mister du hele poenget med glassluker, og så mye varme taper du ikke gjennom glasset.

C
Les post som jeg har sendt til deg!

Carra, Har du navnet på firmaet som gjorde glassluken til deg? Er interessert i å lage luker til en gammel åpen peis for å redusere vedforbruket og slippe at det flyr ut gnister på gulvet...

C
Misforstod prisen, det kostet 3680:-. Firmaet heter Glasluckan.

www.glasluckan.se

info@glasluckan.se 08 304903

Av samme grunn som du valgte jeg å sette inn en slik luke...

carra skrev:
Les melding som jeg har sendt til deg!
jeg har ikke fått noen melding?

C
når du logger inn på denne siden får du øverst på bildet melding om at du har post...(forutsatt at du har post). Jeg tenkte å sende deg bilder på våre ovner.Alt. sender du en e-post til meg carra1us@hotmail.com så kommer bilder.

carra

Takk for lenken carra!
Du har tilfeldigvis ikke et bilde av hvordan det ser ut med luken på plass?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.