Hus bygget i 1910, gammel puss som løsner fra "betong"veggen.

Spørsmål: Hvordan skal jeg forsegle vegglaget?

Jeg skal bruke kjelleren til hobbyvirksomhet og vil ikke at en masse partikler skal løsne fra veggene. For over 10 år siden satte jeg opp 20mm lekter med gipsplater (åpent oppe/nede for luft), men det har løsnet masse gammel puss som skaper mye rot nede på gulvet. Nå har jeg fjernet gipsplatene, børstet bort den løse pussen, men siden den gamle (!) "betongen" smuldrer opp desto mer man børster, kan jeg ikke la den være igjen som overflate.

Visst ville det vært bra med fine glattpussede vegger, men jeg vil gjøre jobben selv og er ingen murer. Det er nok at overflaten er holdbar, slik at den ikke avgir smuler/sand, men jeg forstår at det ikke bare er å male med hvilken som helst maling, veggen må kunne puste osv.

Ville vært veldig takknemlig for forslag. :)

Jeg har sett rundt, men finner ingen tråd som berører min vinkel på dette emnet.

• Gammel puss på betongvegg fra et hus bygget i 1910, med synlige små steiner og ujevn overflate.
  • Gammel murvegg med avskallet puss og synlige lag av betong, viser slitasje og behov for overflatebehandling.
Pussen løsner sannsynligvis fordi veggen er fuktig. Hvis du maler eller pusser veggen, vil det ganske snart flasse igjen om du ikke gjør noe med dreneringen.

Nei, veggen på bildet er mot søylen i midten av huset (huset har en 2m bred U-formet korridorkjeller rundt en sentral søyle. Det er knusktørt inne i/oppå søylen.

Jeg forstår hva du mener, men synes ikke det føles som om det er tilfellet.

Pussen som løsner er veldig gammel.

Ok! Hadde ikke skjønt at det ikke var en yttervegg. Da handler det nok bare om gammelt puss. C-bruk hadde jeg brukt og så malt med silikatmaling.

• Liker
Skrot-Nisse
  • Laddar…
Men, det er ganske lett å sjekke fukt med fuktmåler og kan være verdt bryet for å unngå at det løsner igjen.

En apelsin Mia Orange skrev:
Ok! Hadde ikke forstått at det ikke var en yttervegg. Da handler det nok bare om gammel puss. C-bruk hadde jeg brukt og så malt med silikatmaling.
Takk, da har jeg litt mer ammunisjon når jeg kjøper, tenkte å kjøpe hos K-rauta. Ikke sikkert at den som selger kan så mye om akkurat dette.

Det viktige er at materialet slipper gjennom fukt. Men plastfarger samler fukten bak og det kan bli både mugg og at fargen løsner. Jeg har brukt c-bruk og silikatmaling i en kjeller og det fungerer fint. Alle kjellere har viss fukt og det er derfor det er viktig med materialene der.

• Liker
Skrot-Nisse
  • Laddar…
Prime veien med pyts og mur grunn inneholdende vattenglas først før du gjør noe annet, dette binder veggen og alt løst. Bruk en sprøyte og påfør rikelig til veggen er mettet. La tørke ut. Deretter kan du sparkle opp ujevnheter med c bruk selv blander jeg i flislim for bedre binding og fleksibilitet som jeg kostar på for å få en fin og jevn overflate, deretter mal med silikatmaling.

• Liker
Hakkke og 2 andre
  • Laddar…
Enig i at det er viktig å prime først. Det er viktig å banke/børste bort alt som sitter løst før du primer. Jeg syntes at en grov stålbørste var et godt verktøy.

Jeg bruker alltid en piassavakost før en myk kost for å fjerne det siste løse støvet, og det har fungert perfekt hver gang. Stålbørste har jeg bare brukt når jeg vil rive opp ryggen på gammel maling. Og når dette ikke har fungert, tar jeg frem slipen.

I mitt tilfelle er det en blanding av steder hvor puss sitter fast og er hard samt områder hvor det har løsnet helt, men jeg vil ikke fjerne alt, det som sitter godt kan bli værende.

Jeg skal prime ordentlig og deretter bruke C-bruk som dere sier. Viktig å bruke naturfarge som puster, antar jeg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.