Hei
Skal pusse leca mur, noen som har erfaring med å pusse leca og vet resultatet på lang sikt?
Må vi ha nett eller går det an å pusse uten nett?
Skal man ha fiberarmert puss eller går det uten?
At puss fester på Leca og leter seg inn mellom alle korn osv er ikke noe å diskutere, men når det kommer til sprekkdannelse osv så har det betydning om man har nett eller ikke akkurat på leca mur.
Muren vi har har stått upusset over vinteren og allerede i høst kom det en sprekk, men ingen flere har blitt generert.
Det er delte meninger om hvordan man skal gjøre det, så saklighet og erfaring om området ønskes ..
Tjipp!
Skal pusse leca mur, noen som har erfaring med å pusse leca og vet resultatet på lang sikt?
Må vi ha nett eller går det an å pusse uten nett?
Skal man ha fiberarmert puss eller går det uten?
At puss fester på Leca og leter seg inn mellom alle korn osv er ikke noe å diskutere, men når det kommer til sprekkdannelse osv så har det betydning om man har nett eller ikke akkurat på leca mur.
Muren vi har har stått upusset over vinteren og allerede i høst kom det en sprekk, men ingen flere har blitt generert.
Det er delte meninger om hvordan man skal gjøre det, så saklighet og erfaring om området ønskes ..
Tjipp!
Det går utmerket å pusse Leca uten armering. Armering kreves når underlaget er ujevnt slik at pusslaget blir tykt, typ på en kalksteinsvegg. Jeg bruker vanlig sementpuss, dvs sement sand og litt kalk.
Beveger muren seg, vil pussen sprekke, ellers ikke. Hvis du har fått en sprekk i muren, vil den fortsette å bevege seg der, og også pussen vil sprekke. Ikke slik at sprekken nødvendigvis blir større, men tilstrekkelig for å forårsake en sprekk i pussen.
Beveger muren seg, vil pussen sprekke, ellers ikke. Hvis du har fått en sprekk i muren, vil den fortsette å bevege seg der, og også pussen vil sprekke. Ikke slik at sprekken nødvendigvis blir større, men tilstrekkelig for å forårsake en sprekk i pussen.
Tja, jeg er ikke enig med forrige. Siden du allerede har en bevegelse i muren, vil en hard puss sprekke mer, og dette kan ikke nettet bort. Hvis du netter, er det stor fare for at i stedet for å få en sprekk så løsner en flak med puss. Bevegelsen er der og det kan ikke forhindres med puss. En hard puss tillater ikke bevegelser uten å sprekke, og hvis du har nett så drar det med seg en større flak i stedet for bare en sprekk. Du vil ha en puss som er litt mykere, derav kalken.
Derimot er rådet om tegl på toppen bra.
Derimot er rådet om tegl på toppen bra.
Nettet gjør at det umulig kan løsne store flak med puss da det armerer pussen, et korrekt satt nett havner i midten av pussen. Sprekken kan like gjerne være frostsprengning på grunn av at muren har stått upusset gjennom vinteren.
Leca muren står på en støpt betongsokkel som er armert.
Leca blokkene begynner på ca 40 - 50 cm fra bakken.
Leca blokkene begynner på ca 40 - 50 cm fra bakken.
om sprekken e levende så hjelper ikke armeringsnettet så der verst mye.
når vi støper i stand sprekker så bruker vi spesialbetong med fibre i, og tykkelsen blir på minst 1,5 cm. så får man jo forsegle alt med en sealer. å male (før forseglingen)
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
når vi støper i stand sprekker så bruker vi spesialbetong med fibre i, og tykkelsen blir på minst 1,5 cm. så får man jo forsegle alt med en sealer. å male (før forseglingen)
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Klikk her for å svare