Hei,
Har et hus bygget tidlig på 1900-tallet med en utvidelse gjort på 60-tallet. Har nettopp revet ut gipsveggene og isolasjon i en gammel "gillestuga" i kjelleren gjort på 60-tallet, og er i ferd med å ta ned reglene som gipsen har sittet på for så å pusse og male med silikatmaling.

Noen spørsmål som jeg håper på litt smarte svar:

1. Det er lettbetongblokker i grunnmuren så vidt jeg kan se. Mørtelen er jo ikke heldekkende i skjøtene, men det er litt hull overalt. Må dette utbedres med noen form for mørtel før, eller gjøres dette med pussen? Se bilder:

2. Platen som er støpt på bakken er ikke støpt helt ut, der hvor trelistene har stått. Bør jeg fylle igjen den sprekken langs med veggene? Med hva isåfall? Betong også? Se bilde.

• Kjellerrom med lettbetongvegger, synlige trestendere og et eldre radiator med avrevet gips bak. Hylle til venstre under to små vinduer.
  • Close-up av vegg laget av lettbetongblokker med synlige fuger og sprekker, delvis fylt med murbruk og rester av isolasjonsmateriale.
  • Veggen med lettbetongblokker viser ujevne fuger med små hull og ingen dekkende mørtel. Nederst sees restene av en fjernet gipsplate.
  • Sprekker mellom betongblokkvegg og gulv, med treverk og gipsrester synlige i byggprosjekt. Plugger og ledninger stikker ut av veggen.
P
P Plex- skrev:
Hei,
Har et hus bygget i begynnelsen av 1900-tallet med en utvidelse gjort på 60-tallet. Har nettopp revet ut gipsveggene og isolasjon i den gamle ”gillestugan” i kjelleren gjort på 60-tallet og er i ferd med å ta ned reglene som gipsen har sittet på for å deretter pusse og male med silikatmaling.

Noen spørsmål som jeg håper på litt smarte svar:

1. Det er lettbetongblokker i grunnen så vidt jeg kan se. Mørtelen er jo ikke helt dekkende i skjøtene, så det finnes noen hull overalt. Trenger dette å utbedres med noen form for murmørtel først, eller gjøres det med pussen? Se bilder:

2. Platen som er støpt på bakken er ikke støpt helt ut, der har jo trelektene stått. Bør jeg fylle igjen spalten langs med veggene? Med hva i så fall? Betong også? Se bilde.
Er du sikker på at det er lettbetong?
Ser ut til å være betonghullstein..
Du kan ta en kniv eller en skrutrekker og teste om steinen er hard eller myk, lettbetong kan du skjære i med en kniv..

I alle tilfelle bør man fylle i alle hulrom før man pusser, dette kan gjøres med vanlig Pussmørtel B eller hva du har tenkt å bruke..

Jeg ville jevnet av gulvet først med betongreparasjonsmørtel, for ellers vil du ha et styr med all pussmørtel som vil falle ned i hulrommene. Det blir lettere å jobbe og holde rent med et jevnt gulv..

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
trojlee
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Er du sikker på at det er lettbetong?
Ser ut til å være betonghullstein..
Du kan ta en kniv eller en skrutrekker og teste om steinen er hard eller myk, lettbetong kan du skjære i med en kniv..

I alle fall bør man fylle i alle hulrom før man pusser, dette kan gjøres med vanlig slemmemørtel B eller hva du har tenkt å bruke..

Jeg ville jevnet av gulvet først med betongreparasjonsmørtel, for ellers vil du ha et helvete med all slemmemørtel som kommer til å falle ned i hulrommene. Det blir lettere å jobbe og holde rent med et jevnt gulv..
Takk for svar! Svært mulig at det er betonghullstein!

Du skriver «jevnet av gulvet», for klarhet mener du da fylle igjen kanten rundt om?

P
P Plex- skrev:
Du skriver ”jämnat av golvet”, for klarhet mener du da fylle igjen kanten rundt om?
Ja

Sist redigert av en moderator:
Vanligvis pleier jo platen å gå hele veien ut til veggene for stabilitet og holde vann utenfor muren. Jeg ville ha prøvd å spenne noen type plast over rommet langs veggene for å avgjøre om fuktighet trenger inn før overstøping, for i dag ventileres eventuell fuktighet bort på en effektiv måte. Men du vet kanskje allerede nå om den tidligere isolasjonen og stenderne var fuktige eller ikke.

Ser ut som om noen har støpt på et ekstra gulv etter veggene var bygget, støpt inn isolasjon?

• Liker
MagHam
  • Laddar…
P
C Carl Johansson skrev:
Vanligvis pleier jo platen å gå hele veien ut til veggene for stabilitet og holde vann utenfor muren. Jeg ville ha prøvd å spenne en type plast over rommet langs veggene for å avgjøre om fuktighet trenger inn før overstøping, for i dag ventileres eventuell fuktighet bort på en effektiv måte. Men du kanskje allerede nå vet om den tidligere isolasjonen og lektene var fuktige eller ikke.
Om det skulle være som du frykter så burde trelektene være råtne og våte da disse går ned i gapet mellom betongplaten og veggen...

C Carl Johansson skrev:
Vanligvis pleier jo platen å gå hele veien ut til veggene for stabilitet og holde vann utenfor muren. Jeg ville forsøkt å spenne noen form for plast over området langs veggene for å avgjøre om fukt trenger på før overstøping, for i dag ventileres eventuell fukt bort på en effektiv måte. Men du vet kanskje allerede nå om den tidligere isolasjonen og lektene var fuktige eller ikke.
På ett spesifikt sted var to trelekter litt råtne, men det kommer ovenfra da et dreneringsrør går ned på utsiden og har hatt dårlig avrenning. For øvrig var det tørt og fint!

Støp igjen med finbetong eller ekspanderbetong, betongreparasjonsmørtel vil bli urimelig dyrt.
Hull kan du reparere med A-mørtel før du pusser. Finja og Weber har gode instruksjoner om hvordan man pusser betonghullstein

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.