OK, så er det på tide å gå løs på kjellerveggene... Trenger noen grunnleggende tips. Hadde tenkt følgende.
(1) Veggene er malt med en slags silikatmaling og noen steder med en tettere maling. Der malingen er tett hadde jeg tenkt å ripe opp overflaten litt før jeg går videre...
(2) Pussnett spikres (må spikeren være rustfri? duger det med galvanisert i kjelleren?)
(3) Slamre underlag og pussnett med "sementvelling" (Noen som har en god oppskrift?)
(4) Pusse med noe KC-mørtel (klasse C1). Skal man bruke "Pussmørtel C" typ SERPO 224? Hva er billigst og enklest å jobbe med? (Har egen blander og masse pudsesand...) Tenkte å legge ca. 10mm. Så at man også kunne pusse med "Optiroc Gullex Murmørtel B", "er det bra - eller"? Normalt bruker man jo dette til Leca-blokkmuring...
JoGi
(1) Veggene er malt med en slags silikatmaling og noen steder med en tettere maling. Der malingen er tett hadde jeg tenkt å ripe opp overflaten litt før jeg går videre...
(2) Pussnett spikres (må spikeren være rustfri? duger det med galvanisert i kjelleren?)
(3) Slamre underlag og pussnett med "sementvelling" (Noen som har en god oppskrift?)
(4) Pusse med noe KC-mørtel (klasse C1). Skal man bruke "Pussmørtel C" typ SERPO 224? Hva er billigst og enklest å jobbe med? (Har egen blander og masse pudsesand...) Tenkte å legge ca. 10mm. Så at man også kunne pusse med "Optiroc Gullex Murmørtel B", "er det bra - eller"? Normalt bruker man jo dette til Leca-blokkmuring...
JoGi
Om det er pusset -45 så er det sannsynligvis ren kalkpuss. Gammel kalkpuss pleier å ha lav fasthet og holder kanskje ikke hvis man legger KC-puss oppå. Prøv å hugge litt i veggen, hvis pussen er løs under den harde overflaten så ville jeg gjort en av de følgende to alternativene:
1. Reparer skader med kalkpuss SERPO 142, men puss ikke hele overflaten.
2. Hugg ned all gammel puss og legg på ny. Velg et putssystem og hold deg til det. Du trenger ikke nett på betonghullstein, men sørg for å grunne.
1. Reparer skader med kalkpuss SERPO 142, men puss ikke hele overflaten.
2. Hugg ned all gammel puss og legg på ny. Velg et putssystem og hold deg til det. Du trenger ikke nett på betonghullstein, men sørg for å grunne.
takk for "stjelpen"... Jeg er redd for at dere har rett. Ringte Optiroc og fikk like fornuftige svar. Deres anbefaling var å hugge bort kalken, rødmale og på med type "Sepro 224" (alternativt egenblandet kalksement + sand).
Huh, det blir litt mer jobb enn jeg hadde tenkt meg fra starten... og fremfor alt støvete. Ikke så gøy på ytterveggene der jeg har Siporex under (der må jeg vel dog nette).
JoGi
Huh, det blir litt mer jobb enn jeg hadde tenkt meg fra starten... og fremfor alt støvete. Ikke så gøy på ytterveggene der jeg har Siporex under (der må jeg vel dog nette).
JoGi
Sjekk min prosjektweb under dagboken, Juni. Der finnes bilder av et ypperlig verktøy - betongfres. Den er egentlig laget for å slipe ned støpeskjøter, men den fungerer latterlig enkelt å rive ned gammel kalkpuss fra veggene.
Å skrape med malerskrape var veldig slitsomt. Borhammer ødela mer enn det gjorde nytte.
Slik ser maskinen ut:
http://hem.spray.se/fasting65/byggdagbok/dagboken/juni/slipmaskin.jpg
http://hem.spray.se/fasting65/byggdagbok/dagboken/juni/nina_slipar_golv.jpg
Å skrape med malerskrape var veldig slitsomt. Borhammer ødela mer enn det gjorde nytte.
Slik ser maskinen ut:
http://hem.spray.se/fasting65/byggdagbok/dagboken/juni/slipmaskin.jpg
http://hem.spray.se/fasting65/byggdagbok/dagboken/juni/nina_slipar_golv.jpg
Klikk her for å svare