Jeg vet at dette har vært oppe før, men vil bare få et raskt konkret svar.
Har en kjellervegg som i dag er ujevn og malt med plastmaling, jeg vil pusse på denne og jevne ut den.
Kan jeg gjøre dette uten å fjerne malingen ved å bruke en mirakelprimer/gipsmur eller lignende? Vil helst også bruke gipsmur da jeg ikke vil legge på for mye materiale.

André

Fjern malingen!
Er det innvegg eller yttervegg?
Under bakken eller over?

jeg gikk tydeligvis glipp av viktig informasjon:
veggen er for det meste under bakken på innsiden.
må jeg virkelig fjerne malingen, kjelleren ellers er tørr.

Jeg ville fjernet plastfargen hvis jeg var deg, i hvert fall på den nederste halvdelen av veggen. Om/når dreneringen din blir dårligere, vil fuktigheten krype...

er det sliping med sånn betonggiraff som gjelder da? eller annen slip for den delen altså eller kan man varme og skrape?

Slipe bort plastmaling på puss høres veldig vanskelig ut i mine ører. Det er selvsagt mulig å slipe maling med en "vanlig" slipemaskin, men så snart du går gjennom malingen, vil pussen ødelegge slipepapiret. Da skulle det vært en betongsliper, men jeg tror nesten at den da i stedet ville tette seg med plastmalingen. Nå spekulerer jeg for det meste siden jeg ikke har prøvd selv, kanskje noen som har prøvd kan fylle inn med litt mer fakta.

Hadde jeg gjort det selv, hadde jeg nok prøvd med en betongsliper først for å se om det fungerer. Fungerer ikke det, hadde jeg nok vurdert å bile bort pussen hvis den ikke er steinhard; med bred meisel og en grei bilmaskin går det ganske raskt på litt eldre puss.

ang. betong-giraff har jeg aldri sett/hørt om en slik? o.O

Noen primer hjelper ikke da den svake lenken vil være mellom malingen og den gamle pussen.
Når jeg la fliser i min kjeller ripet jeg bare opp plastmalingen, den som lever får se om det sitter men jeg er ikke bekymret. Jeg drenerte om året før.

mrVoodoo skrev:
Sliping bort plastfarge på puss høres mye krevende ut i mine ører. Visst går det an å slipe farge med en "vanlig" slip, men så fort du går gjennom fargen så vil pussen sabotere slipepapiret. Da skulle det være en betong slip, men jeg tror nesten at den da i stedet klistrer seg igjen av plastfargen. Nå spekulerer jeg egentlig mest da jeg ikke har prøvd selv, noen som har prøvd kanskje kan fylle inn med litt mer fakta.

Hadde jeg gjort det selv hadde jeg nok prøvd med en betongsliper først for å se om det fungerer. Fungerer ikke det hadde jeg nok vurdert å hogge bort pussen om den ikke er steinhard, bred meisel og en brukbar bilmaskin går det temmelig fort i litt eldre puss.

ang. betong giraff har jeg aldri sett/hørt om en slik ? o.O
Jeg har en betongsliper (Bosch GBR 14) og til den finnes det diamantkoppskiver som er beregnet for å fjerne farge på betongunderlag (SPP heter den skiven). Kanskje kan det være en idé å leie/låne en slik maskin for avverkingen går veldig fort.

/Lasse

ja det det blir nok å bruke en betongsliper, brukte en sånn for å slipe bort asfalt fra vegg tidligere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.