Tenkte å pusse opp veggene i et rom i kjelleren. Huset er fra 1928 og det er sannsynligvis ikke noe særlig drenert. Grunnvannet er også ganske høyt tidvis (støtte på det ca. 1 meter ned når jeg gravde i hagen om våren).
Jeg tenkte å fjerne all løs puss først.
Spørsmål 1: Hvilken type mørtel skal jeg bruke for å pusse veggen? Tenkte å male den også.
Spørsmål 2: Det er en luftspalte i kanten mellom vegg og tak som vises litt på bildene. Her faller det ned en masse løs puss. Helst vil man jo bare pusse igjen denne, men antar at den finnes av en grunn. Hvordan ville dere gjort det?
Jeg har pusset med C-bruk i kjelleren min og også skorsteinen.
Hardere bruk enn det hadde man ikke innendørs før.
Tåler litt mer uten å sprekke som jeg har forstått.
Ta bort ALT som er løst og forvann ordentlig dagen før og en time før.
Riv ned alt løst, det støver som faen. deretter vanne overflaten med kalkkost, på med kc grunn i henhold til anvisning og deretter c mørtel eller kalkmørtel for å unngå at det som er igjen raser ned, mal hvitt med silikat og drener helst
1. Dra ned alt løst så mye det går.
2. Vanne
3. Grunningsbruk kc
4. C-bruk
5. Male med silikatfarge
Jeg kommer til å tilbringe mye tid i dette rommet, så forhåpentligvis legger jeg merke til om drenering kreves og kan handle før det blir ødelagt.
Luftspalten pusser jeg igjen og later som den aldri har vært der.
Det ser jo ut som at du har skikkelig fuktpåvirkning så tenk på å kjøpe en silikatfarge av bra kvalitet. Mange silikatfarger som selges inneholder plast, noe jeg i hvert fall ikke hadde ønsket å male mine kjellervegger med. Vi malte om noen vegger (i et hus bygd omtrent samtidig som ditt) for 1½ år siden med silikatfarge fra Keim og hittil i alle fall så er de fortsatt veldig fine. Vi hadde dog drenert før og jeg anbefaler deg virkelig å gjøre det om det ikke er gjort og du dessuten skal tilbringe mye tid der nede.
Skal jeg være ærlig så ser jeg ingen luftspalte. Jeg ser en masse hull av forskjellige størrelser på forskjellige steder. Om jeg ikke har oversett noe, så er det bare ødelagt puss, også der. Jeg tror at du har et trebjelkelag, som er pusset på undersiden. Hvilket var vanlig på den tiden.
I mitt tilfelle fikk jeg kjelleren pusset med STO Cote F, som skal være et svakt KC-puss. Det ser ut til å sitte fint på de fleste steder, men har sluppet flekkvis (murerne holder på å reparere i omganger).
Står overfor et liknende prosjekt (med liknende utgangspunkt) og har forsøkt å snakke med noen murere som har peiling på gamle hus. Står i valget og kvalen om jeg skal gå for grunningsmørtel+C-mørtel alternativt hydraulisk kalkmørtel. Ble anbefalt nettopp hydraulisk kalkmørtel på grunn av fleksibiliteten i dens "passe sterke" egenskaper, noe som i følge opplysninger skulle passe godt i min kjeller hvor det har blitt blandet med forskjellige mur- og pussmørtel gjennom årene. Viktig å ikke bruke noe som er sterkere enn underlaget, mens det motsatte fungerer fint. Oppfattet også at denne typen mørtel er mer diffusjonsåpen sammenlignet med C-mørtel (men rett meg gjerne om jeg tar feil). Dog er hydraulisk kalkmørtel dyrere og skal knekkes på med murskje. Har stilt spørsmålet rundt disse alternativene til både Finja og Weber, så kan gi tilbakemelding når jeg hører mer fra dem.
Det beste, med tanke på åpenhet, er vel å la veggene være umalte. Ellers finnes jo både kalkmaling (som krittner en del..) og hydraulisk kalkmaling. Litt omstendelig kanskje, men mer diffusjonsåpent enn silikat. Velger du likevel silikat så velg en maling av høy kvalitet. Det finnes en del silikatmalinger som tross alt inneholder akrylat. Det blir litt som å kle veggene med plastfolie med hull i. Åpent i sammenligning med ren akrylat, men kommer likevel ikke til å puste nok med pussløsning som resultat.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.