AJ82 AJ82 skrev:
Precis, det var min oppfatning også.
.....men grunningsbruket er jo laget for å brukes under slikt pussbruk b eller c........?

MathiasS MathiasS skrev:
.....men grunningsbruket er jo gjort for å brukes under slikt pussbruk b eller c........?
Jeg antok at KC-bruk skulle være mykere enn C-bruk.

C
AJ82 AJ82 skrev:
Jeg antok at KC-bruk skulle være mykere enn C-bruk.
B og C-bruk er KC-bruk. A = Rent sementbruk, D = Rent kalkbruk.

• Liker
arkTecko
  • Laddar…
C cpalm skrev:
B og C-bruk er KC-bruk. A = Rent sementbruk, D = Rent kalkbruk.
Takk!

Fått tilbakemelding fra Weber angående valg av bruk:

"Med tanke på byggeåret burde den eksisterende pussen bestå av kalkprodukter. Av den grunnen foreslår jeg at dere bruker hydrauliske kalkprodukter til reparasjonene. Risikoen er ellers at du får en sterkere bruk på toppen av en svakere, med blant annet sprekkdannelser som følge.

Hvis det finnes flater med plastmaling, er det bra å skrape bort all maling og tynnpusse.

La flatene stå umalt for å puste så godt som mulig. En slamd overflate er jo fin som den er. Et tips er å bearbeide overflaten først med et fuktig filtsbrett og deretter avslutte med en fuktig kalkkost som dras horisontalt. Rustikk og fin i sin enkelhet. Ønsker du likevel å male, kan du se på våre kalkbaserte farger.

Forslag på passende produkter:
Webercal 109
Webercal 159
Webercal 158
Webercal 148"

• Liker
JohanLun og 1 annen
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
”Med tanke på byggnadsår burde den eksisterende pussen bestå av kalkprodukter. Av den grunnen så foreslår jeg at dere bruker hydrauliske kalkprodukter til lappingene. Risikoen finnes ellers for at du får en sterkere mørtel oppå en svakere, med blant annet sprekkdannelse som følge.
For å unngå dette problemet så hugget jeg bort gammel puss og deretter satte jeg en stålbørste i boremaskinen og børstet hele veggen. Da har jeg ren betong (hulstein) å pusse på og kan bruke hva jeg vil....og det jeg monterer sitter fast.

• Liker
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Hadde akkurat som Weber anbefaler kjørt kalkmaling på det der, eller ekte silikatmaling som er et pulver som man blander med det som heter vattenglass. All ferdigblandet silikatmaling inneholder vel en slags organisk polymer?

Alternativt faktisk drenere. Riktig fra starten liksom.

Når det kommer til krigsbetong, hvordan reparerer man best hull i den typen av vegg? Siden veggen delvis består av store steiner etterlater de mye luft etter seg hvis de faller ut. Jeg innbiller meg at det kanskje ikke er bra med en for sterk reparasjonsmørtel med tanke på hvor myk veggen er?

Synes det så ut som plastmaling, stemmer det? Å fjerne pussen føles som et alternativ. Satingeringsmaskin med stålbørste kanskje fungerer. Jeg slipte bort masse med slik maling pluss gipssparkel for mange år siden. Det var ingen høydare, i dag hadde jeg tatt inn et sandblåserfirma og tatt alle rommene samtidig i kjelleren.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hadde akkurat som Weber anbefaler kjørt kalkmaling på det der, eller ekte silikatmaling som er et pulver som man blander med det som heter vattenglas. All ferdigblandet silikatmaling inneholder vel en slags organisk polymer?

Alternativt faktisk drenere. Riktig fra starten liksom.
Er enig. Når det gjelder silikatmaling, har hornbach sin egen som ikke er ferdigblandet, men som brukes med deres silikatbinder. Det systemet har jeg brukt med bra resultat.

Får jeg gjette på at fyringspannen ble fjernet for mer enn 5 år siden og ikke ble erstattet med elementer, ventilasjon og/eller avfukter?

Så lenge man har en varmekilde som suger ut luft, håndterer huset fukten utenfra, men når pannen forsvinner bygges fukten opp. Drenering er hyggelig, men en god avfukter og et element er billigere, spesielt siden gulvet ikke dreneres.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.